Skriftlig spørsmål fra Silje Hjemdal (FrP) til barne- og familieministeren

Dokument nr. 15:1399 (2018-2019)
Innlevert: 03.04.2019
Sendt: 04.04.2019
Rette vedkommende: Kommunal- og moderniseringsministeren
Besvart på vegne av: Kommunal- og moderniseringsministeren
Besvart: 10.04.2019 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Silje Hjemdal (FrP)

Spørsmål

Silje Hjemdal (FrP): Vil statsråden vurdere å gjøre noe for å styrke forbrukernes valgmuligheter i mobilmarkedet?

Begrunnelse

TV2 har 3. april et oppslag hvor de viser at norske mobilabonnenter betaler vesentlig mer enn abonnenter i våre naboland. Forbrukerrådet mener at konkurransen i det norske mobilmarkedet er altfor dårlig. De viser til at inntjeningen per norske mobilkunder er i en særstilling.
Det er forståelig at folk reagerer på at vi skal betale høyere priser enn forbrukere i våre naboland.
Forbrukermarkedet for mobil er i realiteten dominert av kun to aktører. Kun Telenor og Telia har landsomfattende mobilnett. Andre aktører er avhengig av å leie kapasitet av disse. Norske og europeiske myndigheter har i en årrekke vært opptatt av å sikre et velfungerende marked. Det er blant annet gjort store fremskritt for forbrukerne for å sikre lavere roamingkostnader.
Forbrukerne er tjent med et marked som fungerer godt, gjennom virksom og jevnbyrdig konkurranse mellom de store aktørene. Det vanskeliggjøres når det kun er to landsomfattende aktører. Noen vil si at det i Norge i dag er et duopol, og at dette ikke virker til forbrukernes beste.
Forbrukermyndigheter, sammen med telekom- og konkurransemyndighetene har et ansvar for å sikre virksom konkurranse til forbrukernes beste.

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Norske mobiltilbydere leverer i dag tjenester av svært god kvalitet over noen av verdens beste og raskeste mobilnett. Dette forutsetter betydelige investeringer fra tilbydernes side. Samtidig ser vi at det norske mobilmarkedet er preget av begrenset konkurranse med to store tilbydere, Telenor og Telia, med en samlet markedsandel målt i omsetning på mer enn 86 prosent. Prisene i det norske markedet for mobiltjenester er videre, som representanten skriver, høye sammenliknet med våre naboland. Jeg er derfor opptatt av å styrke konkurransen i det norske mobilmarkedet. Regjeringen har over lengre tid hatt en klar målsetning om å legge til rette for tre fullverdige mobilnett, jf. Meld. St. 27 (2015-2016), Digital Agenda for Norge. Økt konkurranse i mobilmarkedet vil på lang sikt komme hele samfunnet og befolkningen til gode i form av større priskonkurranse og tjenesteinnovasjon.
Både departementet og Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) følger utviklingen i det norske mobilmarkedet tett. For å legge til rette for økt konkurranse i det norske markedet, har vi flere tilgjengelige virkemidler som aktivt benyttes per i dag.
Som ett av to land i Europa, har vi i Norge funnet grunn til å opprettholde regulering av grossistmarkedet for tilgang til mobilnett (det såkalte marked 15). Telenors posisjon i markedet er så sterk at det fremdeles anses som nødvendig å ha en egen regulering av Telenor, for å sikre konkurrentene forutsigbare vilkår for tilgang til Telenors infrastruktur. Denne reguleringen har blant annet bidratt til at vi i dag har en rekke tilbydere av mobiltjenester utover de to nettverksoperatørene Telenor og Telia, og at tilbydere som bygger nett har mulighet til å tilby mobiltjenester i hele landet gjennom avtaler med Telenor eller Telia, selv om selskapet ikke selv har dekning i hele landet. Nkom arbeider for tiden med en ny analyse av det norske mobilmarkedet. Forbrukerens valgmuligheter og prisnivået på norske mobiltjenester vil være noen av forholdene Nkom vil måtte vurdere i en slik analyse. Nkom forventes å konkludere på markedsanalysen i løpet av 2019.
Også gjennom frekvensforvaltningen søker vi å legge til rette for konkurranse mellom flere aktører i markedet. Dette gjøres blant annet gjennom bruk av frekvenstak, det vil si begrensninger på hvor stor frekvensmengde en eller flere tilbydere kan kjøpe i tildelingsprosessen. I den kommende auksjonen av 5G-frekvenser i 700 MHz-båndet, er det satt frekvenstak for å sikre at minst tre tilbydere får kjøpe frekvenser i auksjonen.
Jeg registrerer en positiv utvikling i det norske mobilmarkedet, hvor selskapet Ice, som bygger det tredje mobilnettet i Norge, er på god vei til å bygge et landsdekkende mobilnett med en populasjonsdekning på 88 prosent (befolkningsdekning der de bor) per januar 2019. Priser beveger seg videre i riktig retning. På lang sikt legger jeg til grunn at Ice vil kunne bidra til økt konkurranse både på grossist- og sluttbrukernivå og derigjennom bidra til større priskonkurranse, tjenesteinnovasjon og valgmuligheter for forbrukerne. Det vil imidlertid trolig fortsatt være behov for ulike regulatoriske tiltak for å sikre konkurranse mellom flere mobilnett i årene som kommer.