Silje Hjemdal (FrP): Vil statsråden vurdere å gjøre noe for å styrke forbrukernes valgmuligheter i mobilmarkedet?
Begrunnelse
TV2 har 3. april et oppslag hvor de viser at norske mobilabonnenter betaler vesentlig mer enn abonnenter i våre naboland. Forbrukerrådet mener at konkurransen i det norske mobilmarkedet er altfor dårlig. De viser til at inntjeningen per norske mobilkunder er i en særstilling.
Det er forståelig at folk reagerer på at vi skal betale høyere priser enn forbrukere i våre naboland.
Forbrukermarkedet for mobil er i realiteten dominert av kun to aktører. Kun Telenor og Telia har landsomfattende mobilnett. Andre aktører er avhengig av å leie kapasitet av disse. Norske og europeiske myndigheter har i en årrekke vært opptatt av å sikre et velfungerende marked. Det er blant annet gjort store fremskritt for forbrukerne for å sikre lavere roamingkostnader.
Forbrukerne er tjent med et marked som fungerer godt, gjennom virksom og jevnbyrdig konkurranse mellom de store aktørene. Det vanskeliggjøres når det kun er to landsomfattende aktører. Noen vil si at det i Norge i dag er et duopol, og at dette ikke virker til forbrukernes beste.
Forbrukermyndigheter, sammen med telekom- og konkurransemyndighetene har et ansvar for å sikre virksom konkurranse til forbrukernes beste.