Skriftlig spørsmål fra Willfred Nordlund (Sp) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:1400 (2018-2019)
Innlevert: 03.04.2019
Sendt: 04.04.2019
Besvart: 11.04.2019 av forsvarsminister Frank Bakke-Jensen

Willfred Nordlund (Sp)

Spørsmål

Willfred Nordlund (Sp): I Kystvaktas årsrapport fremkommer det at når EU-fiskere fanger ulovlig fisk i norsk økonomisk sone, har de i praksis ingen mulighet til å gripe inn.
Er regjeringen bekvem med dagens situasjon for Kystvaktas mulighet sammen med andre til å bedrive ressurskontrollen og hvilke grep vil regjeringen eventuelt foreta seg for å styrke ressurskontrollen av vår felles verdier i havet, i hele norsk økonomiske sone?

Begrunnelse

Utfordringene for fisket i Nordsjøen «er ulovlig utkast, innblanding av fisk under minstemål og at det foregår hvitvasking av fisk fra Norges økonomiske sone (NØS) og EU-sonen (britisk og dansk)».
Omfanget er ukjent. Historisk var anslagene for Barentshavet alene opp mot 100 000 tonn. Det er en stor ekstra beskatning og en betydelig økonomisk gevinst. Da klarte man å oppnå enighet med russerne om en løsning.
Hvitvaskingen foregår ved at fartøy med EU-kvote krysser grensen og fisker på norsk side, men rapporterer så fangsten som tatt i EU-sonen i Nordsjøen.
Kystvaktas sjef sier at Kystvaktas problem er manglende fysisk tilstedeværelse på de aktuelle fiskefeltene. Redusert kapasitet har ført til at «kontrollen med uttaket av fisk ute på åpent hav ikke er tilstrekkelig i forhold til forsvarlig forvaltning. Dette er svært uheldig spesielt siden det er her utenlandske fartøy er i fiske», heter det i årsrapporten.
Sammenhengen er jo at mens norske fartøy kan inspiseres ved landing eller senere i omsetningskjeden, må de utenlandske fartøyene kontrolleres til havs siden de i liten grad leverer fangsten i Norge.
Fra Kystvakta fremheves problemene med manglende helikopter. I årsrapporten er det klart at man i 2018 bare kunne bruke det nye helikopteret NH90 i 67 operative flytimer.
Det siste året Kystvakta benyttet helikoptre av typen Super Lynx – i 2014 – var antallet operative helikoptertimer 431 (året før var det 612). Bruken av blant annet overvåkningsfly som Orion avhjelper situasjonen, men i årsrapporten blir det konkludert med at man har «ikke nødvendig oversikt i fht. forsvarlig forvaltning i fiskeriene». Antallet tok som gjennomføres med Orion er av årsaker som er godt kjent dessverre redusert. Det går jeg ikke nærmere inn på nå.
I 2017 konkluderte Riksrevisjonen med at ressurskontrollen i både Skagerrak og Nordsjøen var utilstrekkelig. I 2018 hadde Kystvakta bare ett fast patruljerende havgående fartøy i sør, og det seiles nå ned ett ekstra skip fra nord under de store sesongfiskeriene. Det svekker på den andre siden kontrollen og beredskapen i nord.
Men et varmere hav bidrar samtidig til at fisken flytter seg til nye områder, og over større areal. Med større geografiske områder å overvåke forsterkes Kystvaktas problemer med samtidig kontroll flere steder.

Frank Bakke-Jensen (H)

Svar

Frank Bakke-Jensen: Forsvarsdepartementet er kjent med årsrapporten fra Kystvakten og utfordringsbildet som tegnes med hensyn til ressurskontroll i Skagerak og Nordsjøen. Kystvakten har i de senere årene hatt redusert fartøyaktivitet i disse områdene i forhold til tidligere, og har hatt mindre kapasitet til å følge opp den utenlandske flåten. Brexit kan medføre økt press på norske områder, og Kystvakten vil følge utviklingen tett.
Kystvaktens ressurskontroll er i utstrakt grad basert på risikovurderinger som er utarbeidet i samarbeid med Fiskeridirektoratet. Denne risikovurderingen ligger til grunn for tilstedeværelse og innsats opp mot de mest aktuelle fiskeriene som til enhver tid foregår. I 2018 har Kystvakten hatt ett fast patruljerende havgående fartøy i sør, og patruljeringen er forsterket med flere fartøy ifm. de store sesongfiskeriene. Forsvarsdepartementet har gitt Kystvakten større fleksibilitet i hvordan fartøyene skal disponeres mellom nord og sør. Dette skal gi Kystvakten større handlefrihet til å kunne sette inn fartøy der behovet er størst. Det totale kravet til tilstedeværelse i nord eller antall patruljedøgn pr fartøyklasse er ikke endret. Kystvakten rapporterte at de gjennomførte det antall patruljedøgn i 2018 som var fastsatt.
Forsinket innfasing av NH 90 har lagt operative begrensninger på Kystvaktens virksomhet de senere år. Uten helikopter ombord er den operative evnen og kapasiteten til Kystvakten svekket. De åtte nye helikoptrene til de helikopterbærende Kystvaktfartøyene er under innfasing og vil bidra til å øke Kystvaktens rekkevidde og mulighet for å gjennomføre overraskende kontroller i årene fremover. Helikoptrene forventes å være fullt operative innen 2024. Parallelt vil innleie av sivil luftkapasitet fortsette. Dette bidrar til økt situasjonsforståelse for aktiviteten på fiskefeltene og bedre grunnlag for å planlegge og prioritere Kystvaktens virksomhet.
Kystvakten tilføres to nye fartøyer fra 2020 som ledd i regjeringens styrking av den nasjonale slepeberedskapen. Dette vil øke Kystvaktens kapasitet til suverenitetshevdelse, overvåkning og myndighetsutøvelse blant annet innen fiskerioppsyn og ressurskontroll. Fra 2022 vil tre nye helikopterbærende kystvaktfartøyer, til erstatning for Nordkapp-klassen, fases inn. Disse vil ha isgående egenskaper, noe som vil være relevant når fiskeriene flytter stadig lenger nordover. Til sammen vil dette gi Kystvakten fartøyer med betydelig bedre egenskaper og kapasitet, og dermed økt evne til å ivareta ressurskontroll. I arbeidet med ny langtidsplan for Forsvaret for perioden 2021 til 2024 vil videreutvikling av Kystvakten inngå som del av de helhetlige vurderingene av Forsvaret generelt og Sjøforsvaret spesielt.