Arne Nævra (SV): Vil statsråden sørge for at KVU-en som nå skal utarbeides for vegløsninger øst for Oslo også vil se trafikkutviklingen i en større geografisk og samfunnsmessig sammenheng, der alternative transportformer som jernbane og båt også inkluderes, og ikke bare biltrafikk på veg?
Begrunnelse
Inntrykket man sitter igjen med etter at det har vært holdt presentasjonsmøter med aktuelle instanser, er at Statens vegvesen legger opp til en tradisjonell vegutredning med KVU når det gjelder vegforbindelse øst for Oslo. Jeg har fått innspill på at det fra prosjektgruppas side ikke er blitt vist noen stor vilje til å se på prosjektet i en større samfunnsmessig helhet, der alternativer eller supplement til rene vegløsninger blir belyst.
Det er åpenbart at dette utredningsområdet må sees i en langt større geografisk sammenheng også, mye større enn området Moss/Fredrikstad i sør til Lillestrøm/Fetsund i nord. Jeg kjenner jo også til fylkesordføreres innspill om en Ring 4 - der disse nye planene øst for Oslo blir tatt med.
En skulle tro at det var åpenbart nødvendig å se at det i det større influensområdet også utredes både jernbane- og sjøfartløsninger på lik linje med rene vegløsninger. Jeg mener det blir fullstendig feil å avgrense mulige løsninger til kun veg allerede i den forberedendefasen.
Bilbaserte løsninger, der rask framkommelighet på nye veier er sentralt, vil svekke jernbanens konkurransekraft og komme i konflikt med nasjonale og internasjonale forpliktelser på klima og miljø.
Dessuten vil det gjøre overgangen av gods fra vei til bane enda vanskeligere. Jeg vil minne om stortingets mål om å flytte 30 prosent av godstransportene over 300 km fra veg til sjø og bane. Jfr. også Riksrevisjonens rapporter.