Skriftlig spørsmål fra Tellef Inge Mørland (A) til samfunnssikkerhetsministeren

Dokument nr. 15:1414 (2018-2019)
Innlevert: 05.04.2019
Sendt: 05.04.2019
Besvart: 12.04.2019 av samfunnssikkerhetsminister Ingvil Smines Tybring-Gjedde

Tellef Inge Mørland (A)

Spørsmål

Tellef Inge Mørland (A): Vil statsråden gjøre en ny vurdering av hvor nødmeldingssentralen for Agder skal ligge, hvor mye kan man spare ved å bruke eksisterende lokaler på Stoa til en samling av disse etatene, fremfor å flytte til nye lokaler i Kristiansand, og hvor mye vil regjeringen kompensere Arendal kommune med, dersom man holder fast på nedleggingen av sentralen på Stoa?

Begrunnelse

På Stoa i Arendal kommune er det etablert en moderne 110-sentral, men det er fattet vedtak om å flytte denne i forbindelse med samlingen av en ny nødsentral for brann, politi, og kanskje AMK i Kristiansand.
En slik avvikling av en nesten helt ny 110-sentral fremstår som en dårlig bruk av fellesskapets midler, når man igjen må skaffe helt nye lokaler i forbindelse med samlokaliseringen i Kristiansand. I tillegg er prisene på eiendom lavere i Arendal enn Kristiansand, og det er derfor rimelig å anta at slike arealer vil være dyrere for fellesskapet i Kristiansand enn Arendal.
Det foreligger også en avtale i forbindelse med fylkessammenslåingen av Aust-Agder og Vest-Agder, som sier at regionale statlige arbeidsplasser skal samles i Aust-Agder og Arendal. Dette er hittil i liten grad blitt fulgt opp av regjeringen, og har derfor skapt betydelig frustrasjon i forbindelse med sammenslåingen. Ved å lokalisere en samlet nødmeldingssentral til Arendal vil man kunne bedre noe på denne situasjonen.
Stortinget behandlet nærpolitireformen, prop. 61LS, 10. juni 2015, og det ble blant annet fattet vedtak om følgende anmodning, nr. 645:

«Stortinget ber regjeringen utforme en kompensasjonsordning for 110-sentraler som blir nedlagt med ny struktur, og komme tilbake til Stortinget med forslag til en slik ordning på egnet måte.»

Ordningen skulle ivareta kommuner som har investert i nye nødmeldingssentraler etter 1. januar 2010, og DSB skulle overlevere justisdepartementet forslag til kompensasjonsordning opprinnelig innen 15.januar 2016.
Skulle statsråden stå fast på det vedtaket som er fattet rundt fremtidig nødmeldingssentral på Agder, er det derfor på høy tid at regjeringen nå avklarer når og hvor mye man vil kompensere for at man legger ned en moderne 110-sentral i Arendal.

Ingvil Smines Tybring-Gjedde (FrP)

Svar

Ingvil Smines Tybring-Gjedde: Samlokalisering er et viktig tiltak for å bidra til effektiv og kvalitativt god hjelp og bedre samhandling. Nettopp derfor har regjeringen besluttet og sørget for å få samlokalisert brann og politiets nødmeldings- og operasjonssentraler en rekke steder som del av politireformen. Målsetningen er å gi befolkningen bedre tjenester i nødsituasjoner.
Frem til i dag er det gjennomført samlokaliseringer i Hamar, Ålesund, Bodø (hvor også helse er med), Ski og Tønsberg. Det pågår også prosesser for å legge til rette for samlokalisering i Tromsø og Kirkenes. Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) skal i samarbeid med Politidirektoratet utarbeide en plan for samlokalisering i gjenstående regioner/politidistrikter. I forbindelse med arbeidet med å etablere nye lokaler for politihuset i Kristiansand, har JD gitt føringer om at det skal tilrettelegges for samlokalisering av brann- og redningsetatens nødmeldingssentral med politiets operasjonssentral. Det skal også klargjøres slik at helsetjenestenes AMK-sentraler kan plasseres samme sted.
Kostnadsbildet og effektiviseringspotensialet knyttet til samlokalisering av sentraler er sammensatt og komplekst. Samlokalisering kan innebære kostnader på kort sikt, men har også et potensiale for kostnadseffektivisering og innsparing på kommunenes side på lengre sikt dersom det samarbeides godt på tvers av kommunegrenser. Staten har brukt betydelige midler over år på å finansiere samlokalisering av de kommunale 110-sentralene med politiets operasjonssentraler og bruker mye ressurser på å få til dette på en best mulig måte både for involverte aktører og for tilbudet til befolkningen.
Gjennom reduksjonen i antall politidistrikter og 110-regioner, blir antall 110-sentraler, redusert. For kommunene samlet sett tilrettelegger denne reduksjonen både for økt faglig kvalitet på sentralene og en reduksjon i driftskostnader. Spørsmål knyttet til kompensasjon til kommuner som berøres av at brannvesenets 110-sentraler legges ned med ny struktur, er til behandling i departementet og vurderes i det pågående arbeidet med samlokalisering. Dette vil avveies opp mot andre viktige tiltak og vil håndteres i ordinære budsjettprosesser.