Kjersti Toppe (Sp): Går statsråden god for beslutningsgrunnlaget for å legge ned fødeavdelingen i Kristiansund til fordel for Molde, og mener statsråden det er god sykehuspolitikk å legge ned en sykehusavdeling på bakgrunn av variasjoner på én kvalitetsindikator i ett enkelt år?
Begrunnelse
27. mars 2019 besluttet styret i Helse Møre og Romsdal HF å legge ned fødeavdelingen ved Kristiansund sykehus fra august 2019, og sentralisere fødetilbudet til befolkningen på Nordmøre og i Romsdal til Molde sykehus. I Stortingets spørretime 3. april 2019 ga helseministeren uttrykk for at han stiller seg bak vedtaket.
I helseforetakets begrunnelse for hvorfor det var fødeavdelingen i Kristiansund som skulle legges ned, heter det følgende:
«Gjennom prosjektprosessen har det blitt tydeleg for klinikkleiinga at Molde sjukehus vil vere den føretrekte lokalisasjon for ei samla fødeavdeling. Dette støtter seg på ei samla medisinskfagleg vurdering, interne kvalitetstal, avhengigheit til andre fagområde og rekruttering og stabilitet i fagmiljøet dei siste par åra. Klinikkleiinga vurderer legemiljøet ved Molde sjukehus til å ha best føresetnader for å sikre robust og pasientsikker drift av ei felles fødeavdeling.» (styresak 26-19)
I et møte på Kristiansund sykehus 4. april – der undertegnede møtte fagdirektør, administrerende direktør, klinikkleder og tillitsvalgte for fagmiljøene ved fødeavdelingen i Kristiansund – kom det frem at henvisningen til «interne kvalitetstal» gjaldt en variasjon mellom sykehusene i kvalitetsindikatoren for keisersnitt i statistikken fra 2018. Sett under ett var det ingen signifikant forskjell mellom sykehusene på indikatoren for keisersnitt i årene 2014 til 2018.
Som det fremkommer av Helsedirektoratets redegjørelse for kvalitetsindikatorer, skal man være varsom når man tolker kvalitetsindikatorer. Ettersom ulike sykehus kan ha ulike populasjoner, ulike funksjoner og ulike seleksjonskriterier, kan ikke forskjeller i hvordan sykehusene skårer på kvalitetsindikatorer uten videre brukes til å konkludere om kvalitetsforskjeller mellom sykehus. Det hadde således vært nyttig å få en avklaring av om statsråden forstår dette, eller om han mener det er god sykehuspolitikk å ta beslutninger om å legge ned sykehusavdelinger på bakgrunn av én kvalitetsindikator i ett enkelt år.
Under møtet 4. april avviste fagmiljøet i Kristiansund også påstanden om at avdelingen har problemer med å rekruttere leger. De tillitsvalgte viste til at det tidligere i år ble utlyst en stilling som lege i spesialisering, der det kom inn søknader fra 14 kvalifiserte søkere. Utlysningen ble deretter trukket tilbake av ledelsen.
Ettersom forutsetningene for styrebeslutningen i Helse Møre og Romsdal HF har vist seg å være tvilsomme, bes statsråden avklare om han kan gå god for dette beslutningsgrunnlaget.