Skriftlig spørsmål fra Kjersti Toppe (Sp) til helseministeren

Dokument nr. 15:1416 (2018-2019)
Innlevert: 05.04.2019
Sendt: 08.04.2019
Besvart: 24.04.2019 av helseminister Bent Høie

Kjersti Toppe (Sp)

Spørsmål

Kjersti Toppe (Sp): Går statsråden god for beslutningsgrunnlaget for å legge ned fødeavdelingen i Kristiansund til fordel for Molde, og mener statsråden det er god sykehuspolitikk å legge ned en sykehusavdeling på bakgrunn av variasjoner på én kvalitetsindikator i ett enkelt år?

Begrunnelse

27. mars 2019 besluttet styret i Helse Møre og Romsdal HF å legge ned fødeavdelingen ved Kristiansund sykehus fra august 2019, og sentralisere fødetilbudet til befolkningen på Nordmøre og i Romsdal til Molde sykehus. I Stortingets spørretime 3. april 2019 ga helseministeren uttrykk for at han stiller seg bak vedtaket.
I helseforetakets begrunnelse for hvorfor det var fødeavdelingen i Kristiansund som skulle legges ned, heter det følgende:

«Gjennom prosjektprosessen har det blitt tydeleg for klinikkleiinga at Molde sjukehus vil vere den føretrekte lokalisasjon for ei samla fødeavdeling. Dette støtter seg på ei samla medisinskfagleg vurdering, interne kvalitetstal, avhengigheit til andre fagområde og rekruttering og stabilitet i fagmiljøet dei siste par åra. Klinikkleiinga vurderer legemiljøet ved Molde sjukehus til å ha best føresetnader for å sikre robust og pasientsikker drift av ei felles fødeavdeling.» (styresak 26-19)

I et møte på Kristiansund sykehus 4. april – der undertegnede møtte fagdirektør, administrerende direktør, klinikkleder og tillitsvalgte for fagmiljøene ved fødeavdelingen i Kristiansund – kom det frem at henvisningen til «interne kvalitetstal» gjaldt en variasjon mellom sykehusene i kvalitetsindikatoren for keisersnitt i statistikken fra 2018. Sett under ett var det ingen signifikant forskjell mellom sykehusene på indikatoren for keisersnitt i årene 2014 til 2018.
Som det fremkommer av Helsedirektoratets redegjørelse for kvalitetsindikatorer, skal man være varsom når man tolker kvalitetsindikatorer. Ettersom ulike sykehus kan ha ulike populasjoner, ulike funksjoner og ulike seleksjonskriterier, kan ikke forskjeller i hvordan sykehusene skårer på kvalitetsindikatorer uten videre brukes til å konkludere om kvalitetsforskjeller mellom sykehus. Det hadde således vært nyttig å få en avklaring av om statsråden forstår dette, eller om han mener det er god sykehuspolitikk å ta beslutninger om å legge ned sykehusavdelinger på bakgrunn av én kvalitetsindikator i ett enkelt år.
Under møtet 4. april avviste fagmiljøet i Kristiansund også påstanden om at avdelingen har problemer med å rekruttere leger. De tillitsvalgte viste til at det tidligere i år ble utlyst en stilling som lege i spesialisering, der det kom inn søknader fra 14 kvalifiserte søkere. Utlysningen ble deretter trukket tilbake av ledelsen.
Ettersom forutsetningene for styrebeslutningen i Helse Møre og Romsdal HF har vist seg å være tvilsomme, bes statsråden avklare om han kan gå god for dette beslutningsgrunnlaget.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Når det gjelder sammenslåingen av fødeavdelingene i Molde og Kristiansund så vil jeg vise til mitt svar til Dokument 8:79 hvor jeg viser til at det fremgår blant annet følgende av utviklingsplanen til Helse Møre og Romsdal:

"Fødeavdelingane i Kristiansund og Molde har i mange år hatt ei drift prega av store vanskar med rekruttering og stabilitet i lege- og jordmorgruppa. Føretaket har aktivt forsøkt ulike tiltak for å rekruttere til fagmiljøa, men det har vore ei stor belastning på dei tilsette, med utstrakt vikarbruk og variasjon i kvalitet. Det har til tider vore vanskeleg å innfri kvalitetskrava i Eit trygt fødetilbod. Dei offentlege opne kvalitetstala viser at desse er for variable. Det vil vere fagleg krevjande å la dagens drift halde fram inntil SNR står klart i 2022. Fagmiljø har derfor uttrykt ønske om ei fysisk samanslåing for å skape eit større og meir robust fagmiljø i alle større planprosessar sidan 2005, men har hatt ulikt syn på kor ei slik samlokalisering bør vere og kva tid den bør gjerast. …. Føretaket ser det som viktig å kome i gang med prosessen for å utvikle fag, arbeidsprosessar og organisering for innflytting i SNR. Siktemålet er å ha samanslått fødeavdelingane innan utgangen av 2019, men det viktigaste er likevel å kome i gang med gode, opne og involverande prosessar for at avdelingane er samanslått i god tid (2 år) før innflyttinga i SNR."

Styret i Helse Møre og Romsdal behandlet i desember 2018 en sak om operasjonalisering av utviklingsplanen. Det ble her vist til at det i vedtatt utviklingsplan er skissert at en i 2019 skal starte prosessen med sammenslåing av fødetilbudet i Molde og Kristiansund med tanke på samling i det nye sykehuset, og at dette ville bli fulgt opp i tråd med vedtaket. I forbindelse med behandling av omstillingstiltak ble det oppgitt at det ble sett som hensiktsmessig å samle fødeavdelingene fra sommeren 2019.
Når styret i Helse Møre og Romsdal vedtok å samle de to fødeavdelingene fra august 2019, så skjedde dette på bakgrunn av flere tidligere styrebehandlinger i Helse Møre og Romsdal hvor hensynet til å sikre kvalitet og bærekraftig faglig utvikling blir trukket fram som begrunnelse. Samtidig pekte styret i Helse Møre og Romsdal på viktigheten av å prioritere kompenserende tiltak og betydningen av at det er tunge funksjoner og oppgaver både i Kristiansund og Molde sjukehus i interimsfasen til SNR.
Administrerende direktør i Helse Møre og Romsdal har etter styrebehandlingen oppgitt at han vil komme tilbake til styret med et forslag om å utsette tidspunktet for sammenslåingen.
Når det gjelder det konkrete spørsmålet fra representanten om jeg tar stilling til nedleggelser av avdelinger på bakgrunn av én kvalitetsindikator i ett enkelt år, så kan jeg forsikre representanten om at det gjør jeg ikke.