Skriftlig spørsmål fra Ole André Myhrvold (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1422 (2018-2019)
Innlevert: 08.04.2019
Sendt: 09.04.2019
Besvart: 12.04.2019 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Ole André Myhrvold (Sp)

Spørsmål

Ole André Myhrvold (Sp): Hvilke rammevilkår og hvilket ansvar har det offentlige for å sikre at infrastrukturen som elbiler trenger er på plass i hele landet, og vil regjeringens varslede plan for infrastruktur for alternative drivstoff vurdere om regelverket for nett-tariffer er tilpasset elbilsatsingen?

Begrunnelse

Jamfør Stortingets vedtak skal nybilsalget innen 2025 bestå av nullutslippsbiler, det kan i så fall gi over en million nye elbiler på norske veier i 2025. For å sikre at satsingen skjer i hele landet, trengs en rask opptrapping av ladeinfrastruktur.
I dag bygges hurtigladestasjoner på kommersiell basis, men hurtigladenettverket har dårlig geografisk dekning og økende køproblemetikk. Hurtiglading er et nytt bruksområde for strøm, og det er derfor naturlig å vurdere om energipolitikken er tilpasset Stortingets målsetninger innen transportpolitikken. I dag erfarer man flere steder i landet at etablering av hurtiglading møter betydelige utfordringer i å sikre lønnsom utbygging.
På denne bakgrunn uttaler likevel statssekretær Allan Ellingsen i Samferdselsdepartementet til TEK.no den 6. april i år at det ikke er et offentlig ansvar å lade elbiler. Han viser likevel til at staten kan bidra gjennom støtteordninger noen steder.
Interesseorganisasjonen for elbiler, Norsk elbilforening, hevder på sin side at selv om noen utbygginger kan løses med offentlige støtteordninger, vil det være en fordel om rammevilkårene utformes slik at kommersielle aktører i begrenset grad er avhengig av subsidier for å bygge infrastruktur som landet uansett trenger for å innfri politisk satte mål.
Selv om selve hurtigladeutbyggingen skjer av private aktører, så må de offentlige rammevilkårene være slik at utbyggingen faktisk skjer.
Foreningen mener videre at det i mange situasjoner er tilstrekkelig å se på innretningen av nett-tariffene, som per i dag ikke er utformet med tanke på hurtiglading, og anbefaler at regelverket gjennomgås for å vurdere om det ivaretar behovet for at forbrukere over hele landet skal kunne få tilbud om hurtiglading.

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Regjeringa har sett ambisiøse måltal for nullutsleppsteknologi i køyretøyparken. Vi har sterke verkemiddel for å auke bruken av nullutsleppskøyretøy. Det er i dag mange fordelar ved kjøp og bruk av nullutsleppsbilar samanlikna med fossile bilar, og salet av elektriske personbilar aukar jamt. I mars i år sto nullutsleppsbilane for over 50 prosent av personbilmarknaden. Dette er eit viktig signal til dei som ynskjer å bygge ladestasjonar for elbilar.
Regjeringa ynskjer at marknaden sjølv skal drive fram ny infrastruktur for elbilar. Vi gir offentleg stønad i den tidlige fasen før marknadsløysningane kjem på plass. Staten har over tid støtta bygging av infrastruktur båe for elektrisitet og hydrogen til køyretøy, fyrst gjennom Transnova og no gjennom Enova. I dag har Enova oppretta fleire stønadsprogram for elbilladestasjonar. I tillegg er det gledeleg å sjå at det nå også opprettast ladestasjonar for elbilar utan statleg stønad.
Som du viser til så jobbar Samferdselsdepartementet no med ein handlingsplan for infrastruktur for alternative drivstoff. Denne vil gje ei brei innføring i Noregs infrastruktur for alternative drivstoff til transport og ei retning på korleis regjeringa vil fremja infrastruktur for alternative drivstoff i åra framover. Alle detaljer i innhaldet kjem eg attende til når handlingsplanen vert lagt fram.