Åsunn Lyngedal (A): Hva vil statsråden gjøre for å sikre at bedrifter som har svekket økonomi beholder sin rett til SkatteFUNN, når skattedirektoratet nå sier at de vil bli utelukket fra ordningen fra og med 2018?
Begrunnelse
Regjeringen sier at den satser sterkt på FoU og forutsigbarhet for næringslivet. SkatteFUNN er et av de viktigste virkemidlene for FoU, men nå er SkatteFUNN i ferd med å bli alvorlig svekket.
Etter skatteloven har bedrifter med godkjente SkatteFUNN-prosjekter krav på støtte for utført forskning- og utviklingsarbeid (FoU). Denne retten gjelder uavhengig av bedriftens økonomi. Skattedirektoratet har i januar dette året skrevet i Skatte-ABC for 2018-2019 at bedrifter som er «kriserammet» fordi halvdelen av egenkapitalen er tapt, ikke skal få SkatteFUNN-støtte fra og med 2018.
Mange FoU-bedrifter har svak økonomi og trenger SkatteFUNN for å lage nye eller forbedrete varer og tjenester. Det ville være uheldig å trekke SkatteFUNN-støtten nettopp når bedriftene trenger den mest. I alt er nærmere 50 000 aksjeselskaper i en situasjon der de defineres som kriserammet og vil bli utelukket fra SkatteFUNN-ordningen hvis skattedirektoratets innstramming blir gjennomført.
Hvis tallene er sammenlignbare med tidligere år er det trolig om lag 15 % av bedriftene som har gjennomført SkatteFUNN-prosjekter i 2018 som allikevel ikke vil få SkatteFUNN i tråd med tidligere års praksis. En slik tilbakevirkende praksis for støtte fra skattedirektoratets side kan være i strid med norsk lov, og er uheldig for forutsigbarhet for næringslivet.
Skattedirektoratet har begrunnet omleggingen i sin praksis med at det er nødvendig for å være i tråd med EØS-avtalens regler om statsstøtte. Mange land har skatteinsentiver for næringslivets FoU som ikke regnes som statsstøtte, og som derfor heller ikke må tilpasse seg EØS forordningene på området. Man skulle tro at det samme gjelder for SkatteFUNN, eller at det i det minste kunne foretas justeringer i SkatteFUNN- bestemmelsene som bringer ordningen helt klar av statsstøttereglene.