Skriftlig spørsmål fra Åshild Bruun-Gundersen (FrP) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:1434 (2018-2019)
Innlevert: 10.04.2019
Sendt: 11.04.2019
Besvart: 29.04.2019 av arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie

Åshild Bruun-Gundersen (FrP)

Spørsmål

Åshild Bruun-Gundersen (FrP): Hva har statsråden gjort for å sikre at NAVs hovedkontor med regionale funksjoner i Agder skal lokaliseres i Arendal, etter at hennes regjeringskollega Jan Tore Sanner lovet dette i 2017, og hva ville ministeren foretatt seg dersom NAV arbeid og ytelse kom til en annen konklusjon enn at denne avdelingen skulle lokaliseres til Arendal?

Begrunnelse

Fylkestingene i Agder ble i 2016 enige om en fordeling av offentlige arbeidsplasser i regionen, under forutsetningen av at Stortinget vedtok en regionreform. I denne avtalen er det bestemt at statlige arbeidsplasser skal ligge i Arendal. Daværende kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner lovet å lokalisere Fylkesmannsembetet i Arendal i 2016, og påfølgende år slo han fast at NAV sitt hovedkontor også skulle lokaliseres til Arendal.
Spørsmålsstiller registrerer at arbeids- og sosialminister Anniken Haugli under sin tid som minister har valgt å flytte NAVs hjelpemiddelsentral til Lillesand og NAVs kontaktsenter til Kristiansand. NAVs avdeling for arbeid og Ytelse skal nå slås sammen og lokaliseres til Arendal. Direktør Ellen Chr. Christiansen i NAV Arbeid og ytelser har følt behov for å rydde opp i den politiske diskusjonen om hvordan dette kom til og hevder overfor Agderposten i dag at dette var et økonomisk spørsmål NAV tok stilling til helt selv.
Det mange innbyggerne i Aust-Agder lurer på nå er hva arbeids- og sosialministeren har - og ikke har gjort - for å følge opp løfter fra sin nestleder og regjeringskollega Jan Tore Sanner som i 2017 slo fast at NAVs hovedkontor skulle lokaliseres til Arendal.

Anniken Hauglie (H)

Svar

Anniken Hauglie: Jeg vil innlede med å vise til at Arbeids- og velferdsdirektørens har myndighet til å avgjøre organiseringen av Arbeids- og velferdsetaten. Samtidig skal beslutningene være i tråd med regjeringens lokaliseringspolitikk og føringene i Meld. St. 33 (2015-2016) Nav i en ny tid – for arbeid og aktivitet. Jeg legger til grunn at etaten løpende vurderer tiltak som kan øke kvaliteten på tjenestene som produseres for Navs brukere, og at etaten følger opp de klare effektiviseringskrav som regjeringen har gitt alle offentlige virksomheter. Regjeringens retningslinjer for lokalisering av statlige arbeidsplasser og statlig tjenesteproduksjon skal dessuten medvirke til en fordeling av statlige arbeidsplasser som bidrar til vekst og verdiskapning i hele landet.
Arbeids- og velferdsetaten er inne i en omfattende omstruktureringsprosess blant annet som følge av digitalisering og automatisering og gevinstrealisering etter store IKT-investeringer og tilpasning av organisasjonen til regionreformen. En viktig og tilsiktet effekt av denne omstruktureringen er at ressurser flyttes fra forvaltning av ytelser til NAV-kontor for å styrke oppfølgingen av brukere med sikte på økt overgangen til arbeid. Dette er i tråd med omtalen i Meld. St. 33 (2015-2016).
Dette innebærer blant annet en vurdering av antall organisatoriske enheter innenfor ulike områder, og hvor de skal lokaliseres. Jeg er opptatt av at Arbeids- og velferdsdirektoratet i en tid med store omstillinger også ivaretar hensynet til de ansatte på en god måte, og jeg er informert om at Arbeids- og velferdsdirektoratet har en tett dialog med de ansattes organisasjoner ved gjennomføringen av omstillingene.
Før påske ble det besluttet at Arbeid og ytelser Kristiansand og Arbeid og Ytelser Arendal avvikles, og at det vil bli opprettet en ny enhet NAV Arbeid og ytelser Sørlandet som blir lokalisert i Arendal. Endringen vil innføres gradvis og gjelde fra 2022. Fylkes-/regionkontoret for NAV Agder ble etablert 1. januar 2019 og er lagt til Arendal. Begge disse enheter er svært sentrale for Arbeids- og velferdsetatens virksomhet i Agder og ivaretar på en god måte vedtakene i fylkestingene i Agder som representanten Bruun-Gundersen refererer til i sin begrunnelse for spørsmålet.