Skriftlig spørsmål fra Nina Sandberg (A) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

Dokument nr. 15:1449 (2018-2019)
Innlevert: 11.04.2019
Sendt: 12.04.2019
Rette vedkommende: Kommunal- og moderniseringsministeren
Besvart: 02.05.2019 av kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland

Nina Sandberg (A)

Spørsmål

Nina Sandberg (A): Kan statsråden gi en orientering om hva regjeringen ønsker å oppnå med gjennomgangen av bygge- og eiendomspolitikken i statlig sivil sektor, og om den videre prosessen for oppfølging av anbefalingene for NMBU og for øvrige statlige universiteter og høyskoler?

Begrunnelse

Capgemini Invent har på oppdrag fra Finansdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet utarbeidet en rapport om bygge- og eiendomspolitikken i statlig sivil sektor (Pressemelding fra regjeringen, 10.4).
Konsulentfirmaet anbefaler å avvikle modellen der ulike statlige virksomheter forvalter egen eiendomsmasse, og overføre ansvaret til Statsbygg. Eierskap og ansatte som jobber med forvaltning av eiendom skal overtas i løpet av to år.
For nybygget ved NMBU i Ås foreslås det at Statsbygg overtar allerede når bygget står ferdig i 2020. Regjeringen meddeler at i første omgang vurderes det om statens eiendommer ved Campus Ås bør overføres til Statsbyggs forvaltning.
Universitetet i Bergen, Universitetet i Oslo, NTNU, UiT Norges arktiske universitet og Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) ble innkalt til møte i Kunnskapsdepartementet for å diskutere forslagene i rapporten.
Rektor ved Universitetet i Bergen uttaler i Khrono 11.4 at forslaget vil gi sektoren mindre selvstyre og handlingsrom.
Rektor ved NMBU omtaler i samme oppslag dette som et alvorlig spørsmål med potensielt store konsekvenser. På Ås skaper dette uro. NMBU er nylig blitt kjent med områdegjennomgangen, og rektor mener tidspunktet er svært vanskelig for dem, i innspurten av nytt byggeprosjekt og med flytting av Veterinærhøgskolen fra Oslo til Ås.

Monica Mæland (H)

Svar

Monica Mæland: Områdegjennomgangen vurderer en rekke sider av statens aktiviteter på bygge- og eiendomsområdet, bl.a. leie av lokaler i markedet, Statsbyggs forvaltning av statlig eiendom, øvrige etaters og virksomheters egenforvaltning av statlig eiendom, gjennomføring av statlige byggeprosjekter, samt organisering av ulike sider av statens eiendomsvirksomhet.
Staten bruker betydelige ressurser på lokaler til sine virksomheter. Det gjelder både statlig eide lokaler og lokaler staten leier i markedet. I den aktuelle områdegjennomgangen har konsulenten beregnet at statens (sivil sektor) årlige driftsutgifter til formålet beløper seg til om lag 20 mrd. kroner. I tillegg kommer årlige investeringer i statlige byggeprosjekter.
Med denne områdegjennomgangen ønsker regjeringen å se på om statens ressursbruk på området er tilstrekkelig effektiv. For eksempel leier staten lokaler i markedet for om lag 10 mrd. kroner årlig. Det er mye som tyder på at staten gjennom en profesjonalisering av sin innleie av lokaler kan få vesentlig mer ut av disse ressursene.
Når det gjelder konsulentens anbefaling om eiendomsforvaltningen ved universiteter og høgskoler, er dette forhold som regjeringen har til vurdering. Det er derfor viktig å understreke at regjeringen ikke har fattet noen endelige konklusjoner vedrørende framtidig eiendomsforvaltning av høgskoler og universiteter. Temaet er for øvrig på ingen måte nytt. Riksrevisjonen hadde blant annet en grundig vurdering av dette i sin undersøkelse om statens forvaltning av eiendomsmasse i universitets- og høgskolesektoren, jf. Dokument 3:4 (2012–2013) og Innst. 230 S (2012–2013).
Jeg vil også påpeke at dette handler om forvaltning av statens egne eiendommer. Verken Statsbygg eller universitetene er eiere av bygningene som inngår i disse vurderingene. Det er staten som er eier. Hvorvidt eiendommer som i dag forvaltes av virksomhetene selv, skal tas inn i den statlige husleieordningen og forvaltes av Statsbygg, er et spørsmål som har vært og er til vurdering for ulike deler av statens eiendomsmasse. Eventuelle forslag om endringer i statens eiendomsforvaltning vil bli presentert for Stortinget på egnet måte, slik det også ble gjort da fengselseiendommen ble innlemmet i statens husleieordning i 2009, jf. St.prp. nr. 1 (2008–2009) for Fornyings- og administrasjonsdepartementet.
I første omgang vil regjeringen vurdere om statens bygninger ved NMBU bør inngå i husleieordningen. Dette må ses i sammenheng med at staten har investert om lag 7 mrd. kroner i nybygg og rehabilitering ved NMBU. Disse vurderingene vil bli gjort i et samarbeid mellom berørte departementer og virksomheter (Finansdepartementet, Kunnskapsdepartementet, Landbruks- og matdepartementet, Kommunal- og moderniseringsdepartementet, NMBU og Veterinærinstituttet). Dersom man skal gjøre endringer vil det være fordelaktig at disse kan iverksettes samtidig som nybygget tas i bruk.
For de øvrige universitetseiendommene vil regjeringen først foreta en nærmere kartlegging av dagens situasjon, både av ressursbruk, forvaltningssystemer, vedlikeholdsetterslep m.m. Når denne kartleggingen er gjort, i løpet av 2019, vil regjeringen vurdere eventuelle tiltak. Etter planen vil regjeringen behandle dette i 2020.