Siv Mossleth (Sp): Vil statsråden ta initiativ til at det kan gis dispensasjon for tømmertransport der vegeier og næringa kan finne gode løysinger hvordan transporten praktisk skal gjennomførast ut fra lokale forhold?
Begrunnelse
Det er fokus på flaskehalser for tømmertransporten på offentlige veier i Norge. Transportkostnader for tømmer i kystskogfylkene er fortsatt relativt høge, eksempelvis på Vestlandet. Det har vært en positiv utvikling når det gjelder utbygging av skogsveier og tømmerkaier her, men relativt lite har skjedd når det gjelder flaskehalsene på de offentlige veiene.
Eksempelvis har grunneierne langs FV105 i Jondal inngått kontrakt med skogsentrepenør for to år sidan, for å ta ut hogstmogen skog. Vegen som må benyttes har 12,4 m vogntoglengde, og det gir den konsekvens at skogen står. Løsninga som SSV viser til er å først transportere tømmeret på en kortere bil, for så å laste om på vegstrekning med tillatt vogntoglengde. Det vil i tilfelle medføre en enda høgare transportkostnad, alternativt at skogen ikke blir tatt ut. Men de som kjenner de lokale forholda veit at det finst flere praktiske løsninger på hvordan en kan organisere tømmertransporten med bil lengre enn 12,4 m, t.d. ledebil, tidspunkt med lite trafikk, osv.