Marit Knutsdatter Strand (Sp): Skoleelever over hele landet tar globale utviklingsproblemer på alvor og gikk nylig til skolestreik for klimaet.
Kan statsråden forklare hvorfor tverrfaglige temaer som bærekraftig utvikling, i departementets høringsutkast for nye læreplaner, er tatt ut av relevante fag som norsk, engelsk matematikk og musikk på tvers av faggruppenes vurderinger?
Begrunnelse
En viktig del av den pågående fagfornyelsen er knyttet til integrering av tverrfaglige temaer som bærekraftig utvikling, forankret i FNs bærekraftsmål (delmål 4.7). Føringene fra Meld. St. 28 (2015–2016) - Fag – Fordypning – Forståelse — En fornyelse av Kunnskapsløftet var at «arbeidet med de tverrfaglige temaene skal bidra til elevenes læring i hvert enkelt fag og samtidig gi en helhetlig forståelse av temaene. Temaene skal legge til rette for tverrfaglig samarbeid, og de skal være et felles anliggende for skolen." Etter stortingets behandling av denne i 2016 har faggruppene i norsk, engelsk, matematikk og musikk, etter nøye vurdering og dialog med skolesektoren, forklart hvordan disse fagene er relevante for bærekraftig utvikling. Dette ble imidlertid tatt ut i departementets utkast til nye læreplaner, som ble sendt på høring 18. mars. Til avisa Klassekampen forklarte statsråden dette med bekymring for at de tverrfaglige temaene skulle bli en for stor del av fagene.
Fagmiljøer og andre som har deltatt i arbeidet med fagfornyelsen har reagert sterkt på dette. De frykter fagforringelse i stedet for fagfornyelse og stiller i et opprop følgende spørsmål:
«På hvilket grunnlag kan KD hevde at de tverrfaglige temaene ikke er hele skolens anliggende, når dette både er nedfelt i Stortingsmelding 28 (2015-2016) og faggruppene selv har brukt to år på å forklare hvordan de er relevante i alle fag?»
Bærekraftig utvikling er nært knyttet til et av de andre tverrfaglige temaene, demokrati og medborgerskap. Slik klimastreiken i skolen i mars var et uttrykk for, ser dagens unge behov for handling i møte med globale utviklingsproblemer. I Dagsavisen 12. april 2019 mener 4 professorer i naturfagsdidaktikk at de nye utkastene til læreplaner ikke møter elevenes krav til handling eller sikrer elevene tilgang på oppdatert kunnskap om klima og miljø. Skal fremtidens skole gi dagens unge et godt utgangspunkt for styrket innsats for bærekraftig utvikling, som medborgere både nasjonalt og globalt, er det viktig at fagfornyelsen skjer i tråd med Stortingets intensjoner.