Skriftlig spørsmål fra Kjersti Toppe (Sp) til helseministeren

Dokument nr. 15:1496 (2018-2019)
Innlevert: 24.04.2019
Sendt: 25.04.2019
Besvart: 02.05.2019 av helseminister Bent Høie

Kjersti Toppe (Sp)

Spørsmål

Kjersti Toppe (Sp): Hvilken dokumentasjon har statsråden for å hevde at flere fødende vil reise til andre helseforetak dersom man ikke slår sammen fødeavdelingene i Molde og Kristiansund?

Begrunnelse

I Debatten på NRK (11. april 2019) om sammenslåingen av fødeavdelingene i Molde og Kristiansund uttalte helseministeren følgende: «(…) vi ser allerede at flere velger å reise til St. Olavs og føde fra den regionen. Og jeg er redd for at hvis hadde vi fortsatt som nå, så ville enda flere reist i begge retninger for å føde, og det hadde gått ut over tilbudet til hele befolkningen.»
I Tidens Krav (17. april 2019) fremkommer det at de fødende som i størst grad benytter fødetilbudet på St. Olavs hospital, kommer fra kommunene som har kortest avstand og lettest adkomst til Trondheim:

«Tall fra perioden 2014 til og med 2018 viser at fødende fra Nordmøre og Romsdal som bruker St. Olavs går ned, både i antall og som andel av alle fødende. Desidert flest kom fra Surnadal (mellom 29 og 53) og Rindal (mellom 14 og 23).»

På spørsmål fra samme avis om å dokumentere påstanden om at fødende på Nordmøre og i Romsdal velger å føde på St. Olavs hospital fordi kvaliteten på fødeavdelingen i Kristiansund og Molde er for dårlig, svarer Helse- og omsorgsdepartementet følgende:

«Det er en fare for at enda flere vil velge å føde andre steder enn lokalsykehuset uten en sammenslåing, og dermed svekke det lokale tilbudet.»

Departementet viser imidlertid ikke til noen dokumentasjon for at flere vil velge å føde andre steder hvis fødeavdelingene ikke slås sammen. Dermed begrunner statsråden sin første udokumenterte påstand ved å komme med en ny udokumentert påstand.
Påstanden fremstår særlig ulogisk når det i dag er de kommunene med kortest avstand og lettest adkomst til St. Olavs hospital som i størst grad benytter seg av fødetilbudet ved dette sykehuset. Det er ikke logisk hvorfor statsråden forventer at flere vil benytte seg av fødeavdelingen innenfor eget helseforetak, når avstanden til fødeavdelingen blir enda lengre enn i dag. Det er nettopp dette som blir resultatet for kommunene på Nordmøre hvis fødeavdelingen i Kristiansund legges ned.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Representanten Toppe viser i sitt spørsmål til min uttalelse i debatten på NRK om sammenslåing av fødeavdelingene i Molde og Kristiansund. Jeg baserte mine uttalelser under debatten på saksframlegget som lå til grunn for styresak 26/19 Oppfølging av budsjett 2019 og operasjonaliseringen utviklingsplan. I styresaken står det blant annet følgende: "Dagens drift er ikkje berekraftig basert på det samla risikobildet for kvalitet, uønskt variasjon, pasienttryggleik, kompetanse, rekruttering, seleksjon, pasientforløp og omdømme. Mange tiltak for rekruttering og sikring av pasienttilbodet er utprøvd, men ein har ikkje kome ned på tilfredsstillande risikonivå. Interne ROS-analysar i AFK (avdeling for fødselshjelp og kvinnesykdommer) KR og AFK MO i oktober 2018 bekrefta ein for høg samla risiko i AFK "SNR". Klinikkleiinga ser det derfor som verre å akseptere dagens risiko og meiner at fødesamanslåinga må skje snarast for å få god og varig kontroll med det samla risikobildet for dette tilbodet."
Det er riktig at jeg under debatten sa at:

"Det er en fare for at enda flere vil velge å føde andre steder enn lokalsykehuset uten en sammenslåing, og dermed svekke det lokale tilbudet."

Jeg koblet imidlertid ikke årsaken til at en del kvinner velger å føde på andre sykehus opp mot kvaliteten på nåværende fødetilbud, men til at en forventer at en sammenslåing vil gi bedre tilbud i fremtiden. Jeg viser til ovennevnte saksgrunnlag hvor det framgår at det er faglige og kvalitative grunner til sammenslåingen.