Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til justis- og innvandringsministeren

Dokument nr. 15:1504 (2018-2019)
Innlevert: 25.04.2019
Sendt: 26.04.2019
Besvart: 06.05.2019 av justis- og innvandringsminister Jøran Kallmyr

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Dersom politimesteren i Sør-Øst politidistrikt mener det er nødvendig utfra en samlet faglig vurdering å opprette et passkontor i Vinje i Telemark, og at merkostnadene ved en slik løsning dekkes lokalt, vil statsråden motsette seg at det etableres passkontor i Vinje?

Begrunnelse

Det er vedtatt ny struktur for utstedelse av pass. Flere passlokalsjoner er vedtatt avviklet, og andre forsterkes. Sør-Øst Politidistrikt har relativt sett kommet dårligere ut enn andre politidistrikt hva gjelder antall lokasjoner og lokalisering av passkontor. Sør-Øst PD er sjette størst i landet, men har få passkontor sett i forhold til areal og befolkningstetthet. Det er også blitt en skjevdeling mellom fylkene i politidistriktet. Mens Buskerud har fire passlokasjoner, er Telemark avspist med to. Av hensyn til de som bor i Telemark er det viktig at tilbudet samlet sett ikke blir dårligere enn i de to andre fylkene i politidistriktet.
Særlig borgere i Vest-Telemark og deler av Agder vil få de lengste reiseavstandene med den strukturen som er vedtatt. Selv om Agder er eget politidistrikt, påvirkes borgerne i indre deler av Agder Politidistrikt. De vil få uforholdsmessig lang reisevei hver gang passene skal fornyes. I Vinje kommune er det mellom 20 og 28 mil tur retur Notodden eller Odda. Fra Fyresdal er det 28 mil tur/retur Notodden. Hovden i Setesdal har 42 mil reise tur/retur Kristiansand.
Dette påfører den enkelte og samfunnet svært store kostnader. I 2017 ble det utstedt 2 400 pass ved Seljord lensmannskontor som nå er lagt ned. Tar en med passreisende fra Agder og mulighetene for at de som benytter de over 10 000 hyttene i området, kan det antas at det faktiske potensialet er langt større ved en lokalisering i Vinje. Ved å sette passeren i Vinje nås store deler av den befolkningen som er hardest rammet av nedleggelse av passkontorer.
Med ny struktur kan en legge til grunn at om lag 5 000 personer vil bruke i gjennomsnitt 5 timer til reise tur retur og utstedelse av pass. Det utgjør 1 040 døgn. Hvis 3 000 av disse er i arbeid og må ta seg fri gir det 2 000 arbeidsdager i rent tap. Hvis taper representerer samlet 1 000,- pr time for arbeidstaker og arbeidsgiver er det et årlig tap på om lag 15 millioner kroner.
I disse dager bygges et nytt lensmannskontor på Åmodt i Vinje kommune. Merkostnadene ved å legge inn en passlokasjon i dette bygget er små. Kommunen er eier av lokalet og skal leie ut til politiet. Det blir nå avsatt plass til passkontor i henhold til de kravene som er stilt. Hvis politimesteren mener det faglig beste er å etablere passkontor i disse lokalene, og eventuelt flytte personell et visst antall dager i uken til Vinje, fremfor å flytte 2 500-5 000 mennesker til Notodden eller Skien, vil det være særdeles samfunnsøkonomisk lønnsomt. Det vil ivareta den faglige kvaliteten og det vil styrke tjenestetilbudet til en region som ellers vil være fjernt fra alternative passlokasjoner. Det vil ikke rokke nevneverdig ved den vedtatte strukturen, og forholdene her er så vidt spesielle at det ikke vil gi grunnlag for å vurdere lokalisering på mer generelt nivå.

Jøran Kallmyr (FrP)

Svar

Jøran Kallmyr: Jeg vil ikke motsette meg at det etableres passkontor i Vinje dersom politimesteren og Politidirektoratet mener det er nødvendig utfra en samlet faglig vurdering.
Justis- og beredskapsdepartementet besluttet en ny struktur for utstedelse av pass i tråd med Politidirektoratets og politidistriktenes faglige tilrådning. Ny struktur for utstedelse av pass ble etablert for å ivareta tilstrekkelig kvalitet og sikkerhet i måten pass utstedes på. Riksrevisjonen påviste store avvik i standardene for kvalitet og sikkerhet som er fastsatt av Den internasjonale organisasjonen for sivil luftfart (ICAO). Hensynet til kvalitet og sikkerhet må veie tungt i en beslutning om endringer i passkontorstrukturen og med bakgrunn i en helhetlig faglig tilrådning fra Politidirektoratet.