Skriftlig spørsmål fra Siv Mossleth (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1508 (2018-2019)
Innlevert: 26.04.2019
Sendt: 26.04.2019
Besvart: 07.05.2019 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Siv Mossleth (Sp)

Spørsmål

Siv Mossleth (Sp): Mener samferdselsministeren det er samfunnsøkonomisk og miljømessig forsvarlig å innføre en ordning som sentraliserer avleggelsen av prøve i arbeidsvarsling?

Begrunnelse

I henhold til håndbok N301 «Arbeid på og ved veg» skal alle som utfører arbeid på vei ha nødvendig opplæring i arbeidsvarsling. Dette må til for å kunne lede-, varsle- og regulere trafikken ved veiarbeider. Kompetanse dokumenteres i dag ved å gjennomføre et kurs og avlegge en prøve. Dette må gjentas hvert femte år.
Statens vegvesen har varslet at det i løpet av 2019 vil bli slutt på å kunne avlegge prøve i forbindelse med kurs. Isteden skal alle prøver innen arbeidsvarsling avlegges ved trafikkstasjon.
Denne endringen skaper betydelige utfordringer for næringslivet. Mange av bedriftene i anleggsbransjen vil med dette må i mange tilfeller måtte reise betydelige avstander til nærmeste trafikkstasjon for å avlegge prøve, istedenfor å avlegge en prøve når kurset arrangeres på eller i nærheten av hjem- eller arbeidssted. Dette vil bety produksjonstap og økte kostnader for bedriftene i anleggsbransjen.
I tillegg skjer denne endringen samtidig som det foreligger forslag om å legge ned 26 av 75 trafikkstasjoner og redusere tilbudet på ytterligere 22. Det er åpenbart at det vil gjøre det enda vanskeligere å få avlagt disse prøvene.
Endringen vil i tillegg medføre en negativ miljøpåvirkning ved at ca. 20 000 personer årlig må reise, til dels store avstander, for å komme til nærmeste trafikkstasjonen.
Anleggsbransjen har selv foreslått at det legges til rette for fortsatt gjennomføring av disse prøvene lokalt gjennom autorisasjon av lokale samarbeidspartnere. Dette vil ivareta de krav som stilles til sikkerhet og kontroll rundt prøven uten å medføre unødvendige kostnader, produktivitetstap og miljøbelastning. Videre har bransjen påpekt at innføring av nye regler først bør skje når et slikt alternativ er på plass.
Til sammenligning er det i dag mulig å avlegge jegerprøven ved hjelp av "Min side" ved å melde seg opp til en elektronisk eksamen som gjennomføres i hjemkommunen. Sjøfartsdirektoratet har siden 2010 hatt en avtale med Norsk Test om at båtførerprøven kan gjennomføres ved ett av deres 360 prøvesteder.

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Statens vegvesen arbeider no med endringar av kompetanseordninga for arbeidsvarsling for dei som arbeider på eller ved veg. Føremålet med dette arbeidet er å betre tryggleiken til dei som jobbar med veg, å redusera talet på ulukker i tilknyting til vegarbeid og å betre framkomsten, i tråd med dei nasjonale måla i transportpolitikken. Det er òg eit mål å få til ei betre forvalting av arbeidsvarsling i Statens vegvesen.
Djupanalysar av dødsulukker i vegarbeidsområde viser at mjuke trafikantar er spesielt utsette ved vegarbeid, og barn og unge under 16 år og eldre over 65 år opptrer hyppigare i denne statistikken enn elles i trafikken. Ulukkene kan vere årsaka av mangelfull sikring av trafikantar og vegarbeidarar og løysingar som aukar risikoen for dødsulukker som følgje av manglande kompetanse. Vidare kan mangelfull arbeidsvarsling gi dårlegare framkomst for næringsverksemd (godstransport), unødvendige reguleringar og lågare fartsgrenser enn nødvendig.
Statens vegvesen opplyser at det i dag er varierande kvalitet mellom anna på opplæringa og gjennomføringa av prøver i arbeidsvarsling. Det er og eit ønskje om meir fleksibilitet i ordninga. Eg er kjend med at Statens vegvesen er i gong med eit arbeid med regelverk for arbeidsvarsling. Etter planen skal eit forslag sendast på offentleg høyring hausten 2019. Eg legg til grunn at mellom anna samfunnsøkonomiske og miljømessige aspekt ved endringar i kompetanseordninga og nye krav til prøve, vil bli belyst i denne høyringa. Eg legg til grunn at aktuelle aktørar vil nytte høvet til å komme med innspel i høyringa.