Lise Christoffersen (A): Etter ILO-konvensjon 137 om havnearbeideres rettigheter, som Norge har ratifisert, er vi forpliktet til å ha en definisjon av havnearbeider og havnearbeid, enten gjennom praksis eller lover og regler, og i tråd med disse definisjonene ha en fortrinnsrett for havnearbeidere til å utføre havnearbeid.
Har Norge etter Holshipdommen og den nye havneoverenskomsten et regelverk som tilfredsstiller kravene i ILO-konvensjon 137, og hvis ikke, når og på hvilken måte vil dette bringes i orden?
Begrunnelse
Det vises til Stortingets debatt 12. juni 2018 om havnearbeideres rettigheter, der statsråden opplyste at saken var til vurdering i departementet og skulle avklares i løpet av høsten 2018. Statsråden sa der at kravene i ILO-137 ikke lenger var oppfylt gjennom tariffavtale, og at det derfor skulle vurderes alternative muligheter, herunder om det var nødvendig å komme tilbake til Stortinget med forslag til lovendring. Slik sak er så langt ikke varslet fra regjering til storting.
Det vises også til Dokument nr. 15: 1601 (2017-2018)med spørsmål om såkalt eksklusiv råderett var i strid med våre forpliktelser etter ILO-137.
Statsråden viste der til kontakt med LO og NHO vedrørende kontakt mot ILO for å avklare om ILO-137 var korrekt implementert i Norge etter forhandlingene for losse- og lastearbeidere og den nye havneoverenskomsten. Statsråden opplyste videre at dette spørsmålet ville bli en del av vår rapportering til ILO, og at den videre oppfølgingen skulle bygge på ILOs vurdering. Stortinget er så langt ikke gjort kjent med innholdet i regjeringens rapportering og ILOs tilbakemelding på om norsk praksis tilfredsstiller kravene i ILO-137.
LO har bragt Høyesteretts dom i Holshipsaken inn for den europeiske menneskerettighetsdomstolen. Inntil en eventuell dom derfra foreligger, vil det være høyesterettsdommen som er gjeldende. Dessuten er den praksis som tidligere var etablert gjennom tariffavtale, ikke lenger gjeldende. Norge har en langvarig og tverrpolitisk praksis som legger stor vekt på at våre internasjonale forpliktelser skal overholdes. Ingen er derfor tjent med en lengre periode der det kan stilles spørsmål ved om vår praksis oppfyller de forpliktelsene vi påtok oss ved ratifisering av denne konvensjonen.