Skriftlig spørsmål fra Kari Anne Bøkestad Andreassen (Sp) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

Dokument nr. 15:1544 (2018-2019)
Innlevert: 30.04.2019
Sendt: 02.05.2019
Besvart: 10.05.2019 av forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø

Kari Anne Bøkestad Andreassen (Sp)

Spørsmål

Kari Anne Bøkestad Andreassen (Sp): Vil statsråden gripe inn i prosessen med foreslåtte nedleggelser og omstruktureringer i Nord Universitet, på en måte som sikrer at disse samfunnsødeleggende nedleggelsene ikke kan gjennomføres?

Begrunnelse

Rektors anbefaling til styret i Nord Universitet er å legge ned studiestedene Nesna og Sandnessjøen, mens Stokmarknes og Namsos skal reduseres til "utdanningssteder for distribuerte utdanninger". Det skal kun være to campuser, Bodø og Levanger.
Rapporten "Ny studiestruktur for Nord Universitet" er mangelfull, og forslagene om nedleggelse og reduksjon er svært tynt begrunnet. Rapporten sier ingenting om regionale og nasjonale utdanningsbehov, og heller ikke noe om de store samfunnskonsekvensene de planlagte tiltakene vil medføre.
Den foreslåtte nedleggelsen vil ramme Trøndelag og Nordland på en svært ufordelaktig måte. Den allerede store sykepleier- og lærermangelen vil bli prekær. Det er en kjensgjerning at studenter gjerne jobber i den regionen de tar sin utdannelse, samtidig har samlingsbasert og desentralisert utdanning i regi av de tidligere høgskolene sikret at voksne bosatt i nærområdet har kunnet ta nødvendig utdanning. For Helgeland blir situasjonen meget vanskelig, i og med at både Nesna og Sandnessjøen foreslås avviklet. Kommunene i regionen avhenger av disse studiestedene for rekruttering, likevel er det allerede i dag utfordrende. De samme kommunene bruker mange millioner på vikarbyråer og rekrutteringstiltak for å dekke sine behov, samtidig signaliserer universitetet at studiesteder skal legges ned.
Statsråden har mulighet til å ta ansvar for sitt område og gripe inn i prosessen, da særlig med bakgrunn i de alvorlige samfunnskonsekvensene forslaget vil få for Trøndelag og Nordland.
Det vil også være konstruktivt å vurdere mer forpliktende samarbeid mellom utdanningssteder og kommuner, slik at deler av ekstramidlene kommunene i dag må bruke på kortsiktige tiltak kan sluses inn i mer langsiktige ordninger som gagner alle parter.

Iselin Nybø (V)

Svar

Iselin Nybø: Jeg vil først understreke at jeg mener at universitetene og høyskolene både skal vurdere hvordan de best mulig kan tilby utdanning og forskning av høy kvalitet, og samtidig klare å levere kandidater som nærings- og arbeidslivet i regionen etterspør. Det er viktig at de gjør begge deler.
Universitetene og høyskolene har et selvstendig ansvar for å tilpasse utdanningstilbudene til studentenes etterspørsel og samfunnets behov. De institusjonene som har gjennomført sammenslåingsprosesser må sørge for å sikre høyere utdanning og forskning av høy kvalitet gjennom gode fagmiljø, samtidig som alle delene av regionen får tilgang til god kompetanse og arbeidskraft. Hvilke studiesteder en institusjon skal ha, hvordan utdanningen og forskningen skal organiseres, og hva som skal tilbys hvor, er en del av ansvaret til styret for institusjonen. Det er styrene som kjenner egne behov, begrensninger og muligheter best, og derfor er det styrene som har fått ansvaret for organiseringen av institusjonene.
I et brev til Nord universitet har jeg vist til at det er viktig at styret vurderer hvilke konsekvenser studiestedstrukturen kan få for andre deler av arbeids- og samfunnslivet, og hvordan behovene kan ivaretas på de stedene som kan få de største endringene. Fastsetting av ny studiestedstruktur vil innebære vanskelige avveininger av hvordan ressurser best kan benyttes for at universitetet ivaretar sitt samfunnsoppdrag og utdanner kandidater som arbeidslivet og regionen etterspør. Jeg har merket meg at styret for universitetet i styremøtet 30. april 2019 ba om ytterligere utredninger som grunnlag for å ta beslutning om studiestedstrukturen. Bl.a. ba styret om at konsekvenser som endringer i studiestedsstruktur kan få for andre deler av arbeids- og samfunnsliv, må belyses og vurderes. Jeg legger til grunn at styret grundig vurderer dette før styret treffer beslutning om studiestedstruktur.