Ruth Grung (A): Hydro står for verdens mest energi- og miljøeffektive produksjon av aluminium. Fellesskapet har gjennom Enova gitt 1,55 milliarder i investeringsstøtte i 2017 for å utvikle teknologipilot på Karmøy. Hydro har nå utlyst et anbud for sjøtransport av aluminium. Det er et stort anbud av 10 års varighet, som gir mulighet til utvikling av nye miljøvennlige skip, men miljø er kun vektet med 4 %. Staten og Folketrygdfondet er største aksjonærer.
Har ministeren synspunkter på at miljø ikke blir vektet høyere av Hydro?
Begrunnelse
Hydro er tydelig på bærekraft når det gjelder selve produksjonen av aluminium. "Hvis den globale klimaendringen er vår største utfordring, er det teknologiske fremskrittet vår største mulighet". Dette utsagnet bør også gjelde for transport av aluminium.
Maritim sektor er ett av de områdene der Norge har stort potensial til å utvikle miljøvennlig transport som i tillegg vil bidra til verdiskaping og sysselsetting i Norge. Da er vi avhengig av at vareeiere som stiller krav til klimaavtrykket i transporten slik at det blir utviklet og bygd nye skip.