Skriftlig spørsmål fra Kjersti Toppe (Sp) til eldre- og folkehelseministeren

Dokument nr. 15:1614 (2018-2019)
Innlevert: 10.05.2019
Sendt: 13.05.2019
Rette vedkommende: Helseministeren
Besvart: 22.05.2019 av helseminister Bent Høie

Kjersti Toppe (Sp)

Spørsmål

Kjersti Toppe (Sp): Hvor mye penger har Helgelandssykehuset HF brukt på konsulenttjenester fra Deloitte i forbindelse med Helgelandssykehuset 2025?

Begrunnelse

Det pågår for tiden en prosess i Helgelandssykehuset HF hvor det skal utredes en fremtidig sykehusstruktur på Helgelandskysten. En viktig premissleverandør for prosessen Helgelandssykehuset 2025 er arbeidet som er utført av en såkalt «ekstern ressursgruppe». Lederen av denne gruppa er en innleid konsulent fra selskapet Deloitte. Det samme selskapet ble leid inn for å gjøre en analyse av hva som er de økonomiske konsekvensene ved å velge de ulike lokaliseringene (alternativskillende økonomisk analyse).
Rapporten fra den eksterne ressursgruppa er blitt sterkt kritisert, blant annet fordi den trekker konklusjoner om antall sykehus og lokalisering helt uten å utrede fødetilbud eller psykisk helsevern. Derimot vier rapporten større oppmerksomhet til faktorer som urbanitet, boligtilbud og tilgang til grøntområder i de ulike byene på Helgeland. I et varsel fra avtroppende områdesjef for akutt og kirurgi ved Sandnessjøen sykehus fremkommer det dessuten at den alternativskillende økonomiske analysen inneholder store feil.
Ettersom det er grunn til å sette store spørsmålstegn ved nytten av den eksterne ressursgruppas rapport og den alternativskillende økonomiske analysen, ville det være nyttig å vite hvor mye penger helseforetaket har brukt på å kjøpe tjenester fra konsulentselskapet.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Jeg har vært i kontakt med Helse Nord som har gitt meg opplysninger om både Deloittes oppdrag og generell informasjon om prosessen rundt Helgelandssykehuset 2025.
Helse Nord opplyser at Deloitte har vært inne i prosessen på to områder:
1. Leder for den eksterne ressursgruppa og prosessveileder. Oppdraget ble kontrahert av Sykehusbygg, gjennom avrop av rammeavtaler som Sykehusbygg forvalter. Kostnadene knyttet til den eksterne ressursgruppa har vært 2 467 770 kroner.
2. Deloitte har videre levert konsulenttjenester til bæreevneanalysen og den alternativskillende økonomiske analysen. Også disse tjenestene ble kontrahert av Sykehusbygg, gjennom avrop av rammeavtaler som de forvalter.
Kostnadene knyttet til de økonomiske analysene har vært 1 997 692 kroner.
Totalt har Helgelandssykehuset brukt 4 465 463 kroner på konsulentoppdrag fra Deloitte.
Prosessen knyttet til framtidig sykehusstruktur på Helgeland har pågått over flere år med mål om å komme fram til en framtidsrettet sykehusstruktur for hele Helgelands befolkning. Prosessen eies og ledes av Helgelandssykehuset, der både ansatte, styret og administrasjonen er involvert i det arbeidet som pågår.
Sykehusbygg har ansvaret for prosjektstyringen. Sykehusbygg er eid av de fire regionale helseforetakene og har blant annet som formål å sikre et nasjonalt kompetansemiljø for sykehusplanlegging og –bygging på høyt internasjonalt nivå, og skal benyttes ved alle større byggprosjekter i sykehus-Norge.
Styret i Helgelandssykehuset fant det formålstjenlig å restarte prosessen på Helgeland med å nedsette en ekstern ressursgruppe uten tilknytninger til Helgeland. Den eksterne ressursgruppen ble opprettet av styret i Helgelandssykehuset HF i februar 2018. Gruppen har arbeidet etter et mandat gitt av styret i Helgelandssykehuset HF og Helse Nord RHF i mai 2018, og hovedoppgaven har vært å komme med en anbefalt løsning for struktur og lokalisering av fremtidens sykehus på Helgeland. Gruppen har ikke gjennomført egne utredninger, men har i all hovedsak bygd sitt arbeid på allerede eksisterende utredninger og dokumentasjon.
Ressursgruppens endelige rapport ble levert 19. mars 2019 etter en høringsprosess der både interne og eksterne interessenter kunne komme med innspill. Ressursgruppens arbeid er kvalitetssikret av COWI, som har bekreftet at arbeidet er utført i henhold til mandatet.
Strukturalternativene som ressursgruppen arbeidet ut fra er definert i mandatet gitt av Helse Nord RHF i styresak 105-16:
I. 0-alternativet (dagens løsning)
II. Alternativ 2a - Stort akuttsykehus med inntil tre DMS
III. Alternativ 2b-1 - Stort akuttsykehus i kombinasjon med ett akuttsykehus og inntil to DMS
I den endelige rapporten anbefaler ressursgruppen en løsning med ett sykehus (alt. 2a), fortrinnsvis lokalisert i Mo i Rana, alternativt i Sandnessjøen. Det var dissens i gruppen da ett av åtte medlemmer mener at Sandnessjøen er å anbefale som lokalisering. Dissensen var begrunnet i vektlegging av avstandsbetraktninger særskilt for kystbefolkningen, og ikke i rapportens innhold og øvrige vurderinger. Flertallet av høringsinstansene anbefaler ett sykehus, men det er også flere som peker på to sykehus som løsningen for Helgeland.
Ressursgruppens rapport er bare ett av flere elementer som skal inngå i det grunnlaget som adm. dir. i Helgelandssykehuset skal bruke for å komme med sin tilrådning til styret. Når tilrådningen er styrebehandlet i Helgelandssykehuset, skal saken behandles videre i styret i Helse Nord.
Styret i Helgelandssykehuset har, etter at ressursgruppens foreløpige rapport ble levert 3. desember 2018, bestilt ytterligere vurderinger av ulike tema, herunder fødetilbud, psykisk helsevern og en alternativskillende økonomisk analyse.
Den alternativskillende økonomiske analysen tar for seg alternativene til struktur og lokalisering som ligger i ressursgruppens rapport, og det som har kommet fram i høringen. Helgelandssykehuset presiserer at dette er en grov analyse og styret for Helgelandssykehuset ba om en kvalitetssikring av denne analysen i styremøte den 30. april 2019. Kvalitetssikringen vil bli gjort på de alternativer som styret bestemmer skal inngå i samfunnsanalysen som skal gjennomføres. Etter planen skal konkurransegrunnlaget for samfunnsanalysen vedtas i styremøte 18.06.19.