Skriftlig spørsmål fra Arild Grande (A) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:1630 (2018-2019)
Innlevert: 14.05.2019
Sendt: 15.05.2019
Besvart: 22.05.2019 av arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie

Arild Grande (A)

Spørsmål

Arild Grande (A): Hvordan vil regjeringen sikre at regelverket for renholdsbransjen etterleves dersom det ikke føres tilsyn?

Begrunnelse

I Fri Fagbevegelse 9. mai fremkommer det at Arbeidstilsynet har nesten stoppet opp med å føre tilsyn med renholdsbransjen. Arbeidstilsynet forklarer nedgangen i tilsyn med at «satsingen på renhold er over akkurat nå».

Anniken Hauglie (H)

Svar

Anniken Hauglie: Renholdsbransjen er en bransje der deler av bransjen har utfordringer med uakseptable lønns- og arbeidsvilkår og ulike former for arbeidslivskriminalitet. Det er innført flere tiltak for å bedre forholdene i bransjen. Gjennom treparts bransjeprogram er det etablert et omfattende og løpende samarbeid mellom partene i renholdsbransjen og myndighetene. Det er også etablert en offentlig godkjenningsordning for renholdsvirksomheter og det gjelder krav om HMS-kort for ansatte i disse virksomhetene. For å motvirke at godkjenningsordningen ble misbrukt, styrket regjeringen ordningen ved å innføre flere tiltak i 2018. Samme år ble også forbudet mot kjøp av renholdstjenester fra ikke-godkjente virksomheter utvidet til å omfatte forbrukere. For å sikre en forsvarlig minstelønn, er tariffavtalene i bransjen allmenngjort. Videre er det innført en ordning med regionale verneombud. Jeg nevner også at Arbeidstilsynet i 2018 lanserte den nettbaserte veiledningstjenesten "Risikohjelpen".
Arbeidsgiver har ansvar for at virksomheten har et fullt forsvarlig arbeidsmiljø og forsvarlige arbeidsforhold, i tråd med kravene i arbeidsmiljølovgivningen. Arbeidstilsynet følger opp virksomhetene, blant annet gjennom veiledning og tilsyn. Arbeidstilsynets aktiviteter er kunnskaps- og risikobasert. Dette innebærer at innsatsen rettes mot de virksomheter hvor utfordringene er størst. Arbeidstilsynets innsats vil derfor kunne endre seg noe over tid.
Renholdsbransjen har over flere år vært prioritert av Arbeidstilsynet. I perioden 2013–2018 ble det gjennomført i overkant av 5 500 tilsyn med renholdsvirksomheter og virksomheter som kjøper renholdstjenester. Arbeidstilsynet har utarbeidet en rapport om resultater fra tilsynssatsingen i renholdsbransjen for perioden 2013–2017. Her oppsummeres følgende funn:

• Flere renholdsarbeidere har fått lovlige lønns- og arbeidsvilkår
• Mange av de godkjente virksomhetene som har hatt tilsyn arbeider nå i større grad systematisk med eget arbeidsmiljø
• Godkjenningsordningen og tilsyn med ikke godkjente virksomheter har ført til at mange useriøse virksomheter er ute av markedet
• De fleste virksomheter kjøper renhold fra godkjent virksomhet
• Flere innkjøpere av renholdstjenester oppfyller informasjons- og påseplikten.

Arbeidstilsynet opplyser at deres innsats overfor renholdsbransjen i 2019 vil innebære:

• Fortløpende samarbeid og oppfølging i tilknytning til treparts bransjeprogram
• Oppfølging av godkjenningsordningen, herunder HMS-kortordningen
• Gjennomføring av postale tilsyn med virksomheter som ikke har søkt om godkjenning og nødvendig oppfølging i den forbindelse
• Oppfølging av meldinger/tips om kritikkverdige forhold.
Regjeringens mål er et norsk arbeidsliv med trygghet for arbeidstakerne, seriøse arbeidsgivere og et velfungerende og effektivt trepartssamarbeid. Regjeringen fører en aktiv politikk for å bekjempe arbeidslivskriminalitet med målrettede tiltak. Regjeringen har blant annet lagt fram en strategi med konkrete tiltak for hvordan arbeidet mot arbeidslivskriminalitet kan styrkes. Det er positivt at Arbeidstilsynet har rapportert om bedre forhold i renholdsbransjen. Fortsatt gjenstår det imidlertid utfordringer i deler av bransjen. Jeg legger til grunn at Arbeidstilsynet fortløpende foretar de nødvendige prioriteringer ut fra sine vurderinger av risiko og igjen intensiverer tilsynsaktiviteten dersom det skulle være behov for det.