Skriftlig spørsmål fra Arild Grande (A) til statsministeren

Dokument nr. 15:1656 (2018-2019)
Innlevert: 16.05.2019
Sendt: 20.05.2019
Rette vedkommende: Kommunal- og moderniseringsministeren
Besvart: 29.05.2019 av kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland

Arild Grande (A)

Spørsmål

Arild Grande (A): Vil regjeringen ved byggingen av det nye regjeringskvartalet sikre at Statsbygg legger Oslomodellen eller like strenge seriøsitetsbestemmelser til grunn ved utlysing av sine anbud og vil regjeringen sikre at alle statlige aktører benytter slike seriøsitetsbestemmelser?

Begrunnelse

Kommunal- og moderniseringsdepartementet er ansvarlig for gjennomføringen av prosjekt nytt regjeringskvartal. Statsbygg har omfattende oppgaver i gjennomføringen av prosjektet. Men regjeringen har i tillegg ansvaret for en rekke statlige byggeprosjekter hvor strengere seriøsitetsbestemmelser bør ligge til grunn.

Monica Mæland (H)

Svar

Monica Mæland: Som en betydelig markedsaktør i norsk byggenæring, har Statsbygg over flere år jobbet strategisk for seriøsitet i bransjen. Dette er innarbeidet i virksomhetens kontraktstrategi og anbudsgrunnlag. I samarbeid med Entreprenørforeningen bygg og anlegg (EBA), og som et tiltak i satsingen på seriøsitet i byggenæringen, endret Statsbygg sine kontraktbestemmelser i 2015. Disse seriøsitetskravene samsvarer på de fleste punktene med kravene i Oslomodellen. Samtidig vises det til at flere av bestemmelsene i Oslomodellen er hentet fra Statsbygg. Jeg er kjent med at Statsbygg samarbeider godt med Oslo kommune og andre statlige byggherrer, som Statens vegvesen, Bane NOR og Forsvarsbygg om disse problemstillingene. Forskjellene i kravene som stilles oppleves som små. Statsbygg jobber nå med å implementere nye krav til faste ansettelser og innleie fra bemanningsforetak i tråd med reglene som trådte i kraft 1.1.2019. Dette er i hovedsak justeringer og presiseringer av allerede eksisterende bestemmelser.
Det er derfor grunn til å understreke at Statsbyggs seriøsitetskrav er helt på høyde med kravene i Oslomodellen, men tilpasset Statsbyggs behov. Seriøsitetskravene vil bli benyttet i anbudene for prosjektet nytt regjeringskvartal.
Som næringsminister satte jeg i gang arbeidet med en stortingsmelding om offentlige anskaffelser, Meld. St. 22 (2018–2019) Smartere innkjøp – effektive og profesjonelle offentlige anskaffelser. Denne retter blant annet søkelyset mot bekjempelse av arbeidslivskriminalitet. Som en betydelig markedsaktør, har offentlig sektor et særlig ansvar for å sørge for ryddige og seriøse forhold i norsk arbeidsliv. Statlige oppdragsgivere må derfor ha et bevisst og aktivt forhold til hvordan de kan motvirke arbeidslivskriminalitet i sine innkjøp. Et viktig aspekt ved dette er å stille og følge opp krav til lønns- og arbeidsvilkår i anskaffelsene. Blant tiltakene regjeringen varsler i meldingen er å
• Styrke samarbeidet mellom oppdragsgiverne og kontroll- og tilsynsmyndighetene i arbeidet mot arbeidslivskriminalitet
• Evaluere fellesføringen til alle statlige virksomheter om arbeidslivskriminalitet, og med bakgrunn i denne vurdere behovet for ytterligere tiltak
• Utarbeide overordnet veiledning til oppdragsgivere som ønsker å ta i bruk strengere krav mot useriøsitet og arbeidslivskriminalitet enn det anskaffelsesregelverket krever.