Bjørnar Moxnes (R): Dersom EU etter forhandlinger vedtar en veipakke som innebærer liberalisering av gods- og/eller persontransport, vil regjeringen da bruke reservasjonsretten eller andre nødvendige virkemidler for å hindre at veipakken innføres i Norge?
Begrunnelse
I sin redegjørelse for Stortinget om viktige EU- og EØS-saker 9. mai kom utenriksministeren inn på EUs mobilitetspakke, også kalt EUs veipakke. Statsråden fastslo at regjeringen «…deler bekymringen for at reglene om trafikksikkerhet og sosiale rettigheter og arbeidsvilkår skal bli gjenstand for misbruk og svindel i det europeiske godstransportmarkedet.»
EU-kommisjonen har lagt fram et forslag som ville bety en betydelig liberalisering både av både gods- og persontransport i Norge. Forslaget innebærer blant annet at en transportør fra en annen stat kan utføre et ubegrenset antall kabotasjeoppdrag innenfor en periode på fem dager regnet fra tidspunktet for lossing av internasjonal last. Siden har Europaparlamentet vedtatt viktige endringer i veipakken, særlig i pakkens del 1, som omhandler godstransport. Det er fortsatt uklart hva som blir det endelige resultatet av de såkalte trilogforhandlingene mellom EU-kommisjonen, EUs ministerråd og Europaparlamentet om veipakken. Regjeringen har flere ganger uttalt at den arbeider for å hindre liberalisering av godstrafikk. Dette arbeidet foregår blant annet gjennom den såkalte Road Alliance. Men det er fortsatt svært uklart hvorvidt dette lykkes, noe også regjeringen vedgår.
Problemene som allerede finnes i godstransporten i dag er velkjente. Livsfarlige utenlandske vogntog med uorganiserte førere uten anstendig lønn og arbeidsvilkår gjør norske veier farlige, og ødelegger arbeidsvilkårene for norske sjåfører. Ytterligere liberalisering av reglene for kabotasje, slik EU-kommisjonen har foreslått, vil være en katastrofe for norsk godstransport.
EUs veipakke har en del 2 som angår persontransport, deriblant buss. Foreløpig er det ikke kommet signaler om forhandlingene i EU om denne delen av pakken som gir grunn til å anta at det fremforhandlede resultatet vil skille seg betydelig fra EU-kommisjonens opprinnelige forslag.
Norske bussjåfører har allerede vanskelige arbeidsvilkår. Etter de siste lønnsoppgjørene er bussjåføryrket stadig nærmere å bli definert som lavtlønnsyrke. Arbeidsvilkårene kan være tøffe. Det er utbredt frykt for at mobilitetspakken kan føre til ytterligere forverring, med sosial dumping, tap av lokal forankring og at fagorganiserte bussjåfører skyves ut av bransjen.
Dersom flere av problemene vi ser i godstransportsektoren sprer seg til bussbransjen, gir det grunn til bekymring for sikkerheten også innen persontrafikk.
En av de viktigste verdiene i det norske arbeidslivet er trygghet. Hvis regjeringen mener alvor med sitt uttalte ønske om å verne norsk transportnæring mot liberalisering fra EU, er det viktig at utenriksministeren nå gir et klart løfte om at dersom EU likevel vedtar en veipakke som innebærer liberalisering av gods- eller persontransport, så vil regjeringen bruke reservasjonsretten og eventuelle andre de virkemidler som er nødvendige for å sikre at dette ikke blir innført i Norge.
Under debatten om redegjørelsen på Stortinget 14. mai ble utenriksministeren spurt hva regjeringen vil gjøre dersom EU kommer fram til en mobilitetspakke som innebærer liberalisering av gods- og/eller persontransport. Utenriksministeren ga imidlertid ikke noe svar på hva regjeringen vil gjøre dersom det skjer. Manglende avklaring av regjeringens posisjon ved et slikt utfall kan bidra til unødvendig usikkerhet i transportbransjen. Derfor stilles spørsmålet nå i skriftlig form, i den hensikt at regjeringen kan gi en slik avklaring.