Lars Haltbrekken (SV): Det har den siste tiden vært en diskusjon blant regjeringspartiene om elbilfordelene.
Mener regjeringen det er et problem at stadig flere velger bort forurensende biler og isteden velger elbil, eller er dette i tråd med regjeringens og Stortingets politikk og har statsministeren flere eksempler på tiltak for utslippskutt som fungerer så godt at det er på tide å avslutte dem?
Begrunnelse
Leder i Stortingets finanskomité, Henrik Asheim (H), sa i Politisk kvarter onsdag 15. mai at «problemet er at politikken har virket så bra at vi nå har 200 000 elbiler på veiene», og uttalte videre at det skal koste det samme å bruke elbil som bensin- og dieselbil.
Statsråd Ola Elvestuen uttaler til NTB at regjeringen ikke skal gjøre noen endringer som stanser det skiftet til elbiler som Norge nå gjennomfører.
Norske myndigheter har satt som mål at alle nye biler som selges fra 2025 skal være nullutslippsbiler, og Norge skal halvere utslipp fra transport innen 2030. I 2018 var 92,8 prosent av bilene i Norge bensin- eller dieselbiler, til tross for at elbiler står for 46 prosent av nybilsalget per 12. mai 2019. I 2018 var salgsandelen 31 prosent. Det er også store variasjoner mellom fylkene. Men faktum er at flertallet av nye biler i Norge er altså fortsatt bensin eller diesel, og disse utgjør fortsatt nesten hele bilparken.