Freddy André Øvstegård (SV): Det haster å få fullført Intercityutbyggingen som allerede er utsatt flere ganger.
Hvordan kan regjeringen forklare at den store forskjellen i kostnadsberegninger har kunnet forekomme, og kan Østfolds innbyggere være trygge på at den høyst nødvendige Intercity-utbyggingen kommer i mål uten nye forsinkelser og uten nedgraderinger av det planlagte tilbudet?
Begrunnelse
En ny beregning fra Bane Nor viser at kostnadene for Intercityuttbyggingen mellom Fredrikstad og Sarpsborg vil være mellom 28 og 29 milliarder, vesentlig høyere enn tidligere beregninger. Bane Nor ønsker blant annet å møte de økte kostnadene med å velge et trasévalg som Sarpsborg kommunene advarer sterkt mot, og frykten for enda flere utsettelser av utbyggingen med store konsekvenser for Østfoldsammfunet brer seg. Samtidig er det grunn til å stille spørsmål ved politiske ledelse sitt ansvar for prosjekt når kostnadsberegningen er vesentlig høyere enn tidligere opplyst om.