Skriftlig spørsmål fra Freddy André Øvstegård (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1670 (2018-2019)
Innlevert: 21.05.2019
Sendt: 22.05.2019
Besvart: 31.05.2019 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Freddy André Øvstegård (SV)

Spørsmål

Freddy André Øvstegård (SV): Det haster å få fullført Intercityutbyggingen som allerede er utsatt flere ganger.
Hvordan kan regjeringen forklare at den store forskjellen i kostnadsberegninger har kunnet forekomme, og kan Østfolds innbyggere være trygge på at den høyst nødvendige Intercity-utbyggingen kommer i mål uten nye forsinkelser og uten nedgraderinger av det planlagte tilbudet?

Begrunnelse

En ny beregning fra Bane Nor viser at kostnadene for Intercityuttbyggingen mellom Fredrikstad og Sarpsborg vil være mellom 28 og 29 milliarder, vesentlig høyere enn tidligere beregninger. Bane Nor ønsker blant annet å møte de økte kostnadene med å velge et trasévalg som Sarpsborg kommunene advarer sterkt mot, og frykten for enda flere utsettelser av utbyggingen med store konsekvenser for Østfoldsammfunet brer seg. Samtidig er det grunn til å stille spørsmål ved politiske ledelse sitt ansvar for prosjekt når kostnadsberegningen er vesentlig høyere enn tidligere opplyst om.

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: I planlegginga av InterCity-prosjektet Seut-Sarpsborg på Østfoldbana, viser Bane NOR sitt førebelse estimat for strekninga at kostnaden for gjennomføringa av prosjektet vil vere om lag 29 mrd. kroner. Dette er nesten tre gonger så høgt som kostnadsanslaget i Nasjonal transportplan 2018-2029, som prisjustert til 2019-verdi låg på om lag 8,2 mrd. kroner. Årsaka for denne kostnadsauka ligg i ekstremt vanskelege grunnforhold, store kostnader knytt til grunnerverv og ikkje minst særs komplisert utbygging i folketette byområde.
Det gjeldande kostnadsanslaget er basert på mykje meir detaljert kunnskap enn dei tidlegare anslaga, og er etter Bane Nor si vurdering diverre meir realistisk enn NTP- anslaget. Jernbanedirektoratet og Bane NOR vurderer vegen vidare for InterCity-utbygginga i Nedre Glomma-området. Departementet må deretter i samarbeid med dei andre aktørane ta stilling til vidare handtering.