Skriftlig spørsmål fra Bjørnar Moxnes (R) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1690 (2018-2019)
Innlevert: 23.05.2019
Sendt: 23.05.2019
Besvart: 04.06.2019 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Bjørnar Moxnes (R)

Spørsmål

Bjørnar Moxnes (R): Hvordan sikrer regjeringen at fylkeskommunene økonomisk, kompetansemessig og utstyrsmessig vil være i stand til å ta over ansvaret for fylkesveiene fra Statens Vegvesen, blant annet gjennom fullfinansiering av det antall årsverk som trengs for å gjennomføre oppgavene, plan for tilstrekkelig utstyrspark enten via overføring av utstyr eller investeringsstøtte til dette, finansiering av omstillingskostnader, samt tilstrekkelig informasjon og tidsrammer som gir både ansatte og fylkeskommunen nødvendig forutsigbarhet?

Begrunnelse

I forbindelse med Prop. 79 L (2018–2019) Endringer i veglova mv. (overføring av fylkesveiadministrasjon) er det lagt opp til en ordning der fylkeskommunen skal kompenseres med 1 060 000 kroner for hver ansatt fra Statens Vegvesen (SVV) som frivillig velger å gå over fra SVV til fylkeskommunen. Så langt virker det som langt færre ønsker å gå over enn det antallet som drifter fylkesveier i de ulike fylkene per i dag. For eksempel er det i dag over 200 personer i SVV som arbeider med fylkesvegene i Trøndelag. Selv om det kan være litt færre årsverk er det åpenbart at det ikke er tilstrekkelig når kun 24 ansatte så langt har signalisert at de ønsker overgang til fylkeskommunen. Det kan selvfølgelig bli flere som søker seg over den neste tida, men det er langt opp til 200. Hva som skal gjøres for å sikre at det ikke blir for lite kompetanse i fylkeskommunene er ikke adressert i Prop. 79.
Siden fylkeskommunen kun kompenseres økonomisk for de som frivillig går over virker det heller ikke som fylkeskommunen vil få dekket alle utgifter som følger med overføringen. En slik underfinansiering er ikke i tråd med prinsippene for overføring av oppgaver mellom forvaltningsnivåene.
For fylkeskommunene er det per nå uavklart hvordan de skal få finansiert de resterende årsverkene som trengs, samt hvordan de skal klare å sikre nok kompetente ansatte til å gjøre jobben. Det er veldig problematisk at informasjon om økonomiske rammer mangler når det kun er et halvt år igjen til den planlagte overføringsdatoen. Jeg mener fylkeskommunene får for kort tid til å lage planer og bygge opp nye avdelinger når Samferdselsdepartementet vil komme med forslag til overføring av midler i statsbudsjettet for neste år, «gitt at overføringen kan skje fra 2020». Det siste punktet sår i tillegg tvil ved hele tidsplanen og bidrar til ytterligere uforutsigbarhet for fylkeskommunene og ansatte i SVV.
Det er allerede mange ansatte i Statens Vegvesen som har sagt opp som følge av usikkerhet knyttet til mange store omorganisering på kort tid. Kompetanseflukt i kombinasjon med et allerede stort vedlikeholdsetterslep på fylkesveiene er dårlig nytt for trafikksikkerhet i store deler av landet vårt.

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Eg vil starte med å minne om at det heilt tilbake til 2010 har vore lagt planar for at fylkeskommunane skulle overta ansvaret for eigen vegadministrasjon. Dette heng saman med at mykje veg vart overført frå riksveg til fylkeskommunane av dåverande regjering.
Gjennom handsaminga av regionreforma opplevde eg fylkeskommunane som veldig klare for å få tilført oppgåver frå Statens vegvesen. Dette har det vore viktig for regjeringa å få til. Det er difor pågåande omfattande prosessar mellom Statens vegvesen og fylkeskommunane for å klare å få til ei god oppgåveoverføring så raskt som mulig.
Statens vegvesen har løyst oppgåver knytta til riksvegane og fylkesvegane samordna, det er difor ein omfattande prosess å gjennomføre ei slik omorganisering. Svært mange i Statens vegvesen har arbeidd med oppgåver på både fylkesveg og riksveg. Om lag 4 000 tilsette i Statens vegvesen utfører i større eller mindre grad oppgåver knytta til fylkesvegane. Om lag like mange utfører arbeid knytta til riksvegane.
Ovannemnte har som konsekvens at berre eit fåtal tilsette i Statens vegvesen har hatt oppgåver på fylkesvegane på ein slik måte at dei vil vera direkte omfatta av reglane som gjeld for verksemdsoverdraging etter reglane i arbeidsmiljølova, kapittel 16. Overslag gjort av Statens vegvesen viser at det vert nytta om lag 1850 årsverk til å utføra oppgåver på fylkesvegane innanfor sams vegadministrasjon i 2018. Overføringsreforma av fylkesvegadministrasjonen er derfor både samansett og særeigen. Samanvevinga gjeld og sams innkjøpskontraktar, sams driftsmidlar, sams lokasjonar m.m. Det er med andre ord eit komplisert arbeid å gjennomføra flytting av oppgåver til fylkeskommunane.
Regjeringa har lagt vekt på at fylkeskommunane skal ha stor handlefridom i organisering av oppgåvene som vert overførte frå Statens vegvesen. Det er likevel og lagt vekt på at reforma gjeld mange tilsette i Statens vegvesen som etter gjeldande rett ikkje har lovregulert rett til å følgja oppgåvene over til ein fylkeskommune. Omsynet til dei tilsette er viktig for regjeringa. Departementet viser her til framstillinga i Prop. 79 L (2018-2019) kapittel 6.2 og særleg vurderingane i kapittel 6.2.4. Samstundes er det og viktig for regjeringa at fylkeskommunane tek over tilsette som har kompetanse til å løysa oppgåver knytta til fylkesvegane frå reforma tek til å gjelda.
Statens vegvesen samarbeider nært med fylkeskommunane om gjennomføring av reforma. Så langt eg kjenner til er samarbeidet godt, og arbeidet i rute med sikte på overføring av oppgåvene til dei nye fylkeskommunane frå 2020.