Bjørnar Moxnes (R): Hvordan sikrer regjeringen at fylkeskommunene økonomisk, kompetansemessig og utstyrsmessig vil være i stand til å ta over ansvaret for fylkesveiene fra Statens Vegvesen, blant annet gjennom fullfinansiering av det antall årsverk som trengs for å gjennomføre oppgavene, plan for tilstrekkelig utstyrspark enten via overføring av utstyr eller investeringsstøtte til dette, finansiering av omstillingskostnader, samt tilstrekkelig informasjon og tidsrammer som gir både ansatte og fylkeskommunen nødvendig forutsigbarhet?
Begrunnelse
I forbindelse med Prop. 79 L (2018–2019) Endringer i veglova mv. (overføring av fylkesveiadministrasjon) er det lagt opp til en ordning der fylkeskommunen skal kompenseres med 1 060 000 kroner for hver ansatt fra Statens Vegvesen (SVV) som frivillig velger å gå over fra SVV til fylkeskommunen. Så langt virker det som langt færre ønsker å gå over enn det antallet som drifter fylkesveier i de ulike fylkene per i dag. For eksempel er det i dag over 200 personer i SVV som arbeider med fylkesvegene i Trøndelag. Selv om det kan være litt færre årsverk er det åpenbart at det ikke er tilstrekkelig når kun 24 ansatte så langt har signalisert at de ønsker overgang til fylkeskommunen. Det kan selvfølgelig bli flere som søker seg over den neste tida, men det er langt opp til 200. Hva som skal gjøres for å sikre at det ikke blir for lite kompetanse i fylkeskommunene er ikke adressert i Prop. 79.
Siden fylkeskommunen kun kompenseres økonomisk for de som frivillig går over virker det heller ikke som fylkeskommunen vil få dekket alle utgifter som følger med overføringen. En slik underfinansiering er ikke i tråd med prinsippene for overføring av oppgaver mellom forvaltningsnivåene.
For fylkeskommunene er det per nå uavklart hvordan de skal få finansiert de resterende årsverkene som trengs, samt hvordan de skal klare å sikre nok kompetente ansatte til å gjøre jobben. Det er veldig problematisk at informasjon om økonomiske rammer mangler når det kun er et halvt år igjen til den planlagte overføringsdatoen. Jeg mener fylkeskommunene får for kort tid til å lage planer og bygge opp nye avdelinger når Samferdselsdepartementet vil komme med forslag til overføring av midler i statsbudsjettet for neste år, «gitt at overføringen kan skje fra 2020». Det siste punktet sår i tillegg tvil ved hele tidsplanen og bidrar til ytterligere uforutsigbarhet for fylkeskommunene og ansatte i SVV.
Det er allerede mange ansatte i Statens Vegvesen som har sagt opp som følge av usikkerhet knyttet til mange store omorganisering på kort tid. Kompetanseflukt i kombinasjon med et allerede stort vedlikeholdsetterslep på fylkesveiene er dårlig nytt for trafikksikkerhet i store deler av landet vårt.