Emilie Mehl (Sp): Vil statsråden vurdere å innføre krav om maskinell utføring for tverrgående veimerking, på hele eller deler av veinettet (for eksempel høytrafikkert vei)?
Begrunnelse
Langsgående veimerking (linjer) legges i dag for det meste maskinelt. Tverrgående veimerking (symboler) legges fortsatt manuelt for hånd i store deler av verden, inkludert i Norge. Teknologi har muliggjort at også tverrgående veimerking kan legges maskinelt. Dette kan være piler, fartssymboler, veinummer, fotgjengeroverganger og lignende som effektivt legges i veibanen av printere på lastebiler.
Maskinell utlegging av tverrgående veimerking er først og fremst et HMS-tiltak som betydelig reduserer risiko for ulykker og skader i forbindelse med veimerking. Hele prosessen styres av operatør fra førerrommet i lastebil påmontert støtpute, og krever for det alt vesentlige ikke at personell oppholder seg i veibanen. Det effektiviserer merkeprosessen da man i de fleste prosjekter kan unngå omdirigeringer og trafikkstans mens merking pågår. Behovet for personell knyttet til veimerking reduseres dermed betraktelig. Norge har en kort veimerkesesong, og effektiv maskinell merking gjør det lettere å utnytte denne best mulig.
Trafikverket i Sverige innførte i 2016 forbud mot håndlegging av veimerkesymboler på høytrafikkerte veier. Trafikverket har nylig uttalt at de ønsker å implementere forbudet på hele det svenske veinettet om få år.
Regelverket håndheves ved at entreprenørene ilegges bøter dersom de ikke benytter maskinell merking.
I Norge er det frivillig for entreprenørene å legge symboler maskinelt, men det finnes ingen pålegg om å gjøre det. I 2017 ble det gjennomført et prøveprosjekt i regi av Statens Vegvesen hvor ca. 150 symboler ble lagt ut. Krav til maskinell utlegging av tverrgående veimerking ville vært et løft for helse, miljø og sikkerhet i norske veiprosjekt.