Marit Knutsdatter Strand (Sp): I områdegjennomgangen for bygge- og eiendomspolitikken i statlig sivil sektor vurderes overføring av eiendomsforvaltning fra autonome institusjoner til Statsbygg.
Hvilke konsekvenser får dette for forskning og utdanning, hvordan mener statsråden Statsbygg bedre kan forvalte bygg for pedagogisk formidling og forskning, og hvordan vil studentvelferd og lokale hensyn bli ivaretatt i videre oppfølging av gjennomgangen?
Begrunnelse
Gjennomgangen kom allerede i desember, men ble først offentlig i april. Det er et omfattende dokument der faglige vurderinger for kunnskapssektoren er lite berørt. Effektiv bygnings- og arealutnyttelse jobber alle institusjonene med til enhver tid, og lokalt samspill med kommuner og andre berørte parter er avgjørende for best mulig eiendomsforvaltning. Ved å flytte forvaltningen fra institusjonene, blir daglige beslutninger flyttet lenger unna dem det angår. I verste fall kan dyre leieavtaler gå utover forskningsarealer og -aktivitet. I Sverige står for eksempel universitetsbygg tomme på grunn av for dyre leiepriser. Det er også grunn til å spørre hvordan studentvelferd og gjennomføring av studier blir ivaretatt ved foreslåtte endringer.
NMBU foreslås først ut. Ås-miljøet opplever at det er tynn begrunnelse for å begynne med NMBU. NMBU har satt av penger og er klare for overtakelse. Kommunal- og moderniseringsministeren viser i sitt svar i dokument nr. 15:1449 (2018-2019) til at endringer ved NMBU vil være hensiktsmessig når veterinærene tar nybyggene på campus Ås i bruk, uten at dette gir gjenklang hos universitetet som er i prosess med å ansette ny rektor, og begynne et nytt semester med over 1000 nye studenter. Endret eiendomsforvaltning vil påvirke administrasjonen og daglig drift, og bli en ekstra belastning i en allerede stor omveltning. Studentsamskipnaden og universitetet har tett dialog rundt behovet til studentboliger, og studentvelferden ved Studentsamfunnet avhenger av lokaler å være i.
R-bygget ved NTNU er et godt eksempel på hvordan bygg, anvendt forskning og god undervisning blir løst i praksis. Her har NTNU kunnet omstille om utvikle seg basert på faglig behov.