Skriftlig spørsmål fra Marit Knutsdatter Strand (Sp) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

Dokument nr. 15:1757 (2018-2019)
Innlevert: 31.05.2019
Sendt: 03.06.2019
Besvart: 11.06.2019 av forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø

Marit Knutsdatter Strand (Sp)

Spørsmål

Marit Knutsdatter Strand (Sp): I områdegjennomgangen for bygge- og eiendomspolitikken i statlig sivil sektor vurderes overføring av eiendomsforvaltning fra autonome institusjoner til Statsbygg.
Hvilke konsekvenser får dette for forskning og utdanning, hvordan mener statsråden Statsbygg bedre kan forvalte bygg for pedagogisk formidling og forskning, og hvordan vil studentvelferd og lokale hensyn bli ivaretatt i videre oppfølging av gjennomgangen?

Begrunnelse

Gjennomgangen kom allerede i desember, men ble først offentlig i april. Det er et omfattende dokument der faglige vurderinger for kunnskapssektoren er lite berørt. Effektiv bygnings- og arealutnyttelse jobber alle institusjonene med til enhver tid, og lokalt samspill med kommuner og andre berørte parter er avgjørende for best mulig eiendomsforvaltning. Ved å flytte forvaltningen fra institusjonene, blir daglige beslutninger flyttet lenger unna dem det angår. I verste fall kan dyre leieavtaler gå utover forskningsarealer og -aktivitet. I Sverige står for eksempel universitetsbygg tomme på grunn av for dyre leiepriser. Det er også grunn til å spørre hvordan studentvelferd og gjennomføring av studier blir ivaretatt ved foreslåtte endringer.
NMBU foreslås først ut. Ås-miljøet opplever at det er tynn begrunnelse for å begynne med NMBU. NMBU har satt av penger og er klare for overtakelse. Kommunal- og moderniseringsministeren viser i sitt svar i dokument nr. 15:1449 (2018-2019) til at endringer ved NMBU vil være hensiktsmessig når veterinærene tar nybyggene på campus Ås i bruk, uten at dette gir gjenklang hos universitetet som er i prosess med å ansette ny rektor, og begynne et nytt semester med over 1000 nye studenter. Endret eiendomsforvaltning vil påvirke administrasjonen og daglig drift, og bli en ekstra belastning i en allerede stor omveltning. Studentsamskipnaden og universitetet har tett dialog rundt behovet til studentboliger, og studentvelferden ved Studentsamfunnet avhenger av lokaler å være i.
R-bygget ved NTNU er et godt eksempel på hvordan bygg, anvendt forskning og god undervisning blir løst i praksis. Her har NTNU kunnet omstille om utvikle seg basert på faglig behov.

Iselin Nybø (V)

Svar

Iselin Nybø: Denne regjeringen har igangsatt flere områdegjennomganger på utvalgte politikkområder og/eller etater. Områdegjennomganger skal legge til rette for systematisk arbeid med effektivisering og forbedring innenfor utvalgte områder, og skal kunne brukes som beslutningsunderlag for strukturelle endringer i offentlig sektor.
Regjeringen utlyste i august 2018 et oppdrag for å anskaffe en områdegjennomgang av bygge- og eiendomspolitikken i statlig sivil sektor. Eventuelle spørsmål som dreier seg om formålet med områdegjennomgangen eller om Statsbygg kan rettes til kommunal- og moderniseringsministeren som er rette vedkommende for prosessen.
Universiteter og høyskoler disponerer om lag 3,5 millioner kvadratmeter arealer. Det er tre ulike forvaltningsregimer for disse arealene; selvforvaltet areal, areal forvaltet av Statsbygg og areal som leies av private aktører. For universitets- og høyskolesektoren utgjør selvforvaltet areal om lag halvparten av disponibelt areal med 1,8 millioner kvadratmeter som i dag forvaltes av Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU), Norges idrettshøgskole (NIH), Universitetet i Bergen (UiB), Universitetet i Oslo (UiO) og Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet (UiT). Den siste halvparten av disponibelt areal i universitets- og høyskolesektoren er relativt likt fordelt mellom areal forvaltet av Statsbygg (0,9 millioner kvadratmeter), og leie av private aktører (0,8 millioner kvadratmeter). De fleste universiteter og høyskoler disponerer areal som er forvaltet av ulike aktører.
Regjeringen har ikke konkludert på fremtidige forvaltningsmodeller for areal i statlig sivil sektor, men har besluttet å igangsette to prosesser:

1. Det skal vurderes hvorvidt Campus Ås (både ny og eksisterende bygningsmasse) bør innlemmes i husleieordningen og forvaltes av Statsbygg med virkning fra ferdigstillelse av nye bygg, antatt høsten 2020. Det er nedsatt en arbeidsgruppe som skal utrede konsekvensene av en eventuell forvaltningsoverføring.
2. Alle departementene (unntatt Forsvarsdepartementet) skal kartlegge egen forvaltning av eiendom i sin sektor innen utløpet av 2019. Denne kartleggingen skal legge grunnlaget for en vurdering av fremtidige forvaltningsmodeller for selvforvaltet areal.

Gjennom disse prosessene skal det kartlegges hvilke konsekvenser en eventuell forvaltningsoverføring av selvforvaltet areal til et annet forvaltningsregime vil ha for institusjonenes utøvelse av sitt samfunnsoppdrag. Kartleggingen vil belyse ulike forhold knyttet til både kostnadseffektivitet og formålseffektivitet. Jeg legger til grunn at denne kartleggingen skal gi et godt kunnskapsgrunnlag for regjeringens beslutning om fremtidig modell for selvforvaltet areal.
Studentsamskipnadene er utenfor staten og er ikke en del av områdegjennomgangen av bygge- og eiendomspolitikken i statlig sivil sektor.