Seher Aydar (R): Hvordan kunne statsråden la Jernbanedirektoratet la Go-Ahead vinne anbudet på Sørlandsbanen basert på høyere estimater for passasjervekst enn konkurrentene, når kunnskap på feltet viser at passasjeranslagene til leverandørene i snitt er mer enn dobbelt så høye som det som blir det faktiske passasjertallet?
Begrunnelse
Internasjonal forskning viser at jernbaneprosjekter over flere tiår i ni av ti tilfeller har overdrevet potensialet i passasjerveksten. I snitt overdrives estimatene med 106 %.
Artikkelen How (In)accurate Are Demand Forecasts in Public Works Projects?: The Case of Transportation (Bent Flyvbjerg, Mette K. Skamris Holm & Søren L. Buhl) oppsummerer hovedfunnene i forskningen slik:
"This article presents results from the first statistically significant study of traffic forecasts in transportation infrastructure projects. The sample used is the largest of its kind, covering 210 projects in 14 nations worth U.S.$59 billion. The study shows with very high statistical significance that forecasters generally do a poor job of estimating the demand for transportation infrastructure projects. For 9 out of 10 rail projects, passenger forecasts are overestimated; the average overestimation is 106 %."