Svar
Jan Tore Sanner: Gode leseferdigheter er helt avgjørende i et moderne, demokratisk samfunn.
Det er viktig at elevene kan forstå, bruke og reflektere over tekster. Slik kan de utvikle kunnskap, evner og empati, nå målene sine og delta i samfunnet.
Som representanten viser til, har det vært flere ulike satsinger på lesing de senere årene. Resultater fra PIRLS-undersøkelsen (Progress in International Reading Literacy Study) fra 2016 viser at norske elevers leseferdigheter er på et høyt nivå, og det er klar framgang i leseferdighet fra 2006 til 2016. Framgangen gjelder for både 4. og 5. trinn, og den gjelder både gutter og jenter. PISA 2015 viser også at norske 15-åringer har svært god framgang og gode resultater i lesing.
I Meld. St. 21 (2016-2017) Lærelyst, tidlig innsats og kvalitet i skolen, la regjeringen fram et forslag som innebærer et skifte i hvordan nasjonale myndigheter skal bidra til kompetanseutvikling i skolen. Målet, slik det ble uttrykt i Meld. St. 21, er at skoler og kommuner selv skal ta ansvar for, og ha handlingsrom til å drive kvalitetsutvikling lokalt. Dette skiftet medfører at lokale myndigheter selv kan definere sine behov, og diskutere direkte med kompetansemiljøer i universitets- og høyskolesektoren hvordan disse best kan imøtekommes. Vurderingen som ligger til grunn, er blant annet at store nasjonale kompetansesatsinger ikke har gitt nok rom for tilpasning til lokale behov. Regjeringen ville derfor dreie bruk av statlige midler bort fra nasjonale satsinger til en ny, desentralisert ordning. Stortinget ga 13. juni 2017 sin tilslutning til Meld. St 21.
Regjeringen har satt av om lag 230 mill. til den desentraliserte ordningen i 2019. Fylkesmennene har etablert samarbeidsforum der universiteter, høyskoler og kommuner og fylkeskommuner drøfter hva skolene og lærerne trenger, og de planlegger kompetansetiltak. Ordningen er godt etablert i alle fylker, og godt mottatt blant aktørene i sektor. Fra Spørring i Skole-Norge vet vi at aktuelle tema lokalt er arbeid med læreplaner og fagfornyelsen, inkluderende læringsmiljø, digitalisering av opplæring, vurderingspraksis og ledelse av skolebasert kompetanseutvikling.
Den nasjonale strategien "Språkløyper" skal avsluttes i 2019. Strategien har hatt tiltak rettet mot kompetanseutvikling i barnehager og skoler, lesestimulering og styrking av skolebibliotekenes arbeid med lesestimulering.
Kunnskapsdepartementet samarbeider med Kulturdepartementet om Nasjonal bibliotekstrategi for perioden 2020-2023. Skolebibliotek vil være en del av strategien. I strategien vil vi løfte fram at skolebibliotek er et sted for leselyst og leseglede for alle elevgrupper. God bruk av skolebiblioteket støtter også opp under opplæringens verdigrunnlag og skolenes arbeid med leseopplæring. Bruk av skolebiblioteket kan bidra til å gi elevene historisk og kulturell innsikt, til at de kan utvikle informasjonskompetanse og digital dømmekraft og utfolde skaperglede, digital skaperkraft og utforskertrang. I arbeidet med skolebibliotek er det gode muligheter til å legge til rette for inkludering og elevmedvirkning. Tilskudd til skolebibliotek som Utdanningsdirektoratet lyser ut, og som kommunene kan søke på, skal etter planen videreføres til og med 2021. Tilskuddsordningen knyttet til leselyst og leseglede er heller ikke planlagt avsluttet, selv om strategien for språk, lesing og skriving avsluttes i 2019.
I skolen har vi definert fem grunnleggende ferdigheter som en del av kompetansen i alle fag. De grunnleggende ferdighetene skal være redskaper for læring gjennom hele utdanningsløpet. Lesing er én av de grunnleggende ferdighetene, og det går f.eks. en sammenhengende linje fra den første leseopplæringen til det å kunne lese og vurdere kilder i avanserte, faglige tekster i alle fag. Jeg vil understreke at vi i arbeidet med fagfornyelsen viderefører de grunnleggende ferdighetene i fagene, samtidig som vi tydeliggjør at noen fag har et særskilt ansvar for noen grunnleggende ferdigheter. Norskfaget har et særlig ansvar for ferdigheten å kunne lese, og det innebærer blant annet at elevene skal få lese og utforske skjønnlitteratur og prosa. I norsk skal elevene kunne bruke lesestrategier og reflektere kritisk over hva slags troverdighet og påvirkningskraft tekster har. Kritisk tenking er en del av det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap, lagt inn i det nye kompetansebegrepet og skal dermed inngå i alle læreplaner.