Skriftlig spørsmål fra Solveig Skaugvoll Foss (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1857 (2018-2019)
Innlevert: 13.06.2019
Sendt: 14.06.2019
Besvart: 24.06.2019 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Solveig Skaugvoll Foss (SV)

Spørsmål

Solveig Skaugvoll Foss (SV): I Granavold-plattformen står det at regjeringa vil igangsette strekningsvise høghastighetsutredninger for jernbane i tråd med Nasjonal Transportplan.
Når skal dette skje?

Begrunnelse

Nordmenn er på verdenstoppen i antall flyvninger per person per år. Det er ikke holdbart når vi befinner oss i en klimakrise som Norge har vært med på å skape, og samferdsel er en av sektorene hvor vi har virkelig stort potensiale til å kutte klimagassutslipp.
Klimakrisa og befolkningsveksten krever at vi får trafikken over fra fly og bil til jernbane, men på mange strekninger er ikke togtilbudet godt nok til at det blir et reelt alternativ. Samtidig opplever vi en økende interesse for miljøsaken og et sterkere ønske blant folk om å ta miljøvennlige valg i sine liv. Det norske folk fortjener muligheten til å kunne velge miljøvennlige reiser som bedre kan måle seg med flyreisenes tidseffektivitet, derfor er det flott å se at regjeringa har planer om å utrede høyhastighetstog.
Likevel bekymrer det meg å se at regjeringas prioritet i samferdselspolitikken virker å være og først og fremst investere i flere motorveier, som vrir reisevanene i gal retning. Jeg forventer at regjeringa kommer fort i gang med den viktige utredninga som må på plass før utbygginga av høyhastighetsjernbanen endelig skjer.

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Jernbaneverket ferdigstilte høghastigheitsutgreiinga i 2012. Med bakgrunn i denne utgreiinga blei det konkludert i NTP 2014-2023 og 2018-2029 at det ikkje prioriterast utbygging av høghastigheitsbanar nå.
Utbygginga av dei såkalla "InterCity-strekningene" på Østlandet er høgt prioritert i transportplanen, og desse vil kunne inngå i eit eventuelt framtidig høghastigheitsnett. Dette er i tråd med omtala i transportplanen, der det på side 44 står:
"Dersom det senere blir aktuelt å bygge høyhastighetsbaner i Norge, peker strategien på at disse må bygge videre på de utbygde strekningene på Østlandet og rundt de andre store byene.
For å sikre mot feilinvestering og store ekstrakostnader ved senere utbygging, skal strekningene som nå bygges, bygges på en slik måte at de legger til rette for eventuell videre utbygging"
Høghastighetsnett og jernbanens videre utvikling på lang sikt vil inngå i Jernbanedirektoratets vurderinga og arbeid med revidering av Jernbanedirektoratets perspektivanalyse mot 2050 og Jernbanestrategien, samt i departementets arbeid med rulleringen av Nasjonal transportplan.