Skriftlig spørsmål fra Solfrid Lerbrekk (SV) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:1852 (2018-2019)
Innlevert: 13.06.2019
Sendt: 14.06.2019
Besvart: 20.06.2019 av arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie

Solfrid Lerbrekk (SV)

Spørsmål

Solfrid Lerbrekk (SV): Hvor mange av disse 1450 plassene regner statsråden med skal være VTO-plasser, hvor mange regner statsråden med skal være VTA-plasser, og hvordan sikrer statsråden at de av plassen som er VTO får tilstrekkelig og kvalitetssikret oppfølging etter den enkeltes behov?

Begrunnelse

Jeg referer til svar i skriftlig spørsmål nr. 1700.

Anniken Hauglie (H)

Svar

Anniken Hauglie: Arbeids- og velferdsdirektoratet fordeler tiltaksressurser til hver av Arbeids- og velferdsetatens fylkesavdelinger, som igjen fordeler ressursene til det enkelte NAV-kontor. Det vil deretter være opp til hvert enkelt NAV-kontor, innenfor overordnede prioriteringer, å opprette plasser til varig tilrettelagt arbeid i skjermet virksomhet eller ordinær virksomhet. Av denne grunn er det ikke mulig å si på forhånd hvordan nye plasser vil bli fordelt mellom skjermet og ordinær virksomhet.
Beregningsteknisk pleier departementet å legge til grunn at halvparten av nye plasser kommer i skjermet virksomhet og halvparten i ordinær virksomhet. Dette er imidlertid ikke bindende for Arbeids- og velferdsetaten. Per 1. juni 2019 er fordelingen av det totale antallet plasser i varig tilrettelagt arbeid 81 prosent i skjermet og 19 prosent i ordinært arbeidsliv, men andelen i ordinært arbeidsliv er økende. Jeg viser også til Granavolden-plattformen der det står at regjeringen vil tilby flere varige tilrettelagte arbeidsplasser, spesielt i ordinært arbeidsliv.
Ansvaret for oppfølging av deltakere i arbeidsmarkedstiltak ligger hos Arbeids- og velferdsetaten. Dette gjelder også varig tilrettelagt arbeid. Stortinget bevilger midler til dette formålet over etatens driftsbudsjett.
Det er den enkelte deltakers ønsker, behov og forutsetninger som ligger til grunn for at det etableres varig tilrettelagt arbeid i det ordinære arbeidslivet. Arbeids- og velferdsetaten og den aktuelle arbeidsgiver har et felles ansvar ved etablering av tiltaksplassen. I forkant av oppstart må arbeidsgiver søke om å bli godkjent som arrangør av VTO, deretter inngås det en samarbeidsavtale mellom Arbeids- og velferdsetaten og arbeidsgiver. Arbeidsgiver skal tilby deltaker arbeidsoppgaver og en arbeidssituasjon i tråd med den enkeltes forutsetninger. Arbeidsgiver mottar et fast tilskudd hver måned som skal kompensere for ekstra kostnader knyttet til gjennomføring av tiltaket.
Arbeidsgiver skal tilby nødvendig oppfølging underveis, og har også ansvaret for at det oppnevnes en fadder for den enkelte deltaker i bedriften. I tillegg skal Arbeids- og velferdsetaten følge opp at tiltaket gjennomføres i tråd med forutsetningene til den enkelte deltaker. God kvalitet i varig tilrettelagt arbeid i ordinært arbeidsliv, forutsetter samarbeid mellom etaten og arbeidsgiver.