Martin Henriksen (A): Hvordan vil regjeringen sørge for at det raskt kommer på plass et system for å sikre nyutdannede lærere veiledning eller mentor, og vil kunnskapsministeren vurdere nye tiltak for å få dette til å skje?
Begrunnelse
OECDs Teaching and Learning International Survey (TALIS) viser at det store flertallet av nyutdannede lærere får for lite faglig oppfølging i overgangen fra utdanning til yrke. Kun en av fire nyutdannede lærere oppgir at de har deltatt i et introduksjonsprogram på skolen, og kun én av seks nyansatte lærere har en veileder eller mentor.
Det er ti år siden veiledningsordning ble opprettet, og over to år siden Stortinget bestemte at alle nyutdanna lærere skulle få veiledning. I TALIS-rapporten kommer det fram at innføringsaktiviteter for nyutdannede lærere i liten grad er satt i system i norsk skole, og at tallene har forverret seg betydelig de siste ti årene. Rapporten slår fast at det har vært en økning fra 51 % i TALIS 2008 til hele 78 % i TALIS 2018 for de som ikke har deltatt i innføringsaktiviteter.
Kunnskapsministeren sier til NTB 19.06 at «Nyutdannede lærere må få bedre oppfølging».