Skriftlig spørsmål fra Emilie Mehl (Sp) til justis- og innvandringsministeren

Dokument nr. 15:1926 (2018-2019)
Innlevert: 21.06.2019
Sendt: 21.06.2019
Besvart: 28.06.2019 av justis- og innvandringsminister Jøran Kallmyr

Emilie Mehl (Sp)

Spørsmål

Emilie Mehl (Sp): I november la statsråden ned 64 passkontor begrunnet med at kvaliteten og sikkerheten var for dårlig fordi saksbehandlerne ved en rekke lensmannskontor behandlet for få pass i året. Etter sentraliseringen jobber nå en rekke personer som kun ansatt er i 10 % stillinger med passutstedelse.
Hvordan gir dette økt kvalitet, når statsråden mente at erfarne passutstedere ved lensmannskontorer over hele Norge gjorde en for dårlig jobb?

Begrunnelse

Regjeringen bestemte i november 2018 at antall passkontor skulle reduseres fra 141 til 77. Det ble blant annet argumentert med at det skulle bygges "sterke fagmiljøer" og at pass ikke kunne være en tilleggsoppgave som utføres innimellom andre gjøremål. Ifølge regjeringen var mange passkontor ikke gode nok fordi den enkelte saksbehandler i førstelinje behandlet for få pass i året til å kunne levere god kvalitet. Dette til tross for at verken regjeringen eller Politidirektoratet har kunnet vise til noe som tydet på at mindre passkontor leverte dårligere kvalitet eller resultater enn de større.
POD skisserte følgende i et brev til politidistriktene 1. mars 2017:

«Passutstedelsen må i større grad enn i dag sentraliseres slik at den enkelte saksbehandler får en større saksmengde enn svært mange i dag har. […] Ut i fra en faglig vurdering, vil Politidirektoratet anbefale at den enkelte saksbehandler i førstelinje behandler ca. 1 000 søknader pr. år for å opprettholde høy kompetanse», skisserte POD i et brev til politidistriktene 1. mars 2017.
I Øst politidistrikt ble 6 passkontor lagt ned, og det utstedes nå kun pass i Lillestrøm, Sarpsborg og Ski. Ifølge politiforum.no er et tosifret antall ansatte som jobber med passutstedelse nå ansatt i 10-prosentstillinger.
Per Otto Kolsvik, nestleder i Politiets Fellesforbund (PF) Øst, kommenterte det slik: "– Det er et stort paradoks at POD sentraliserte passutstedelsen fordi de mente at de som jobbet med dette på lensmannskontorene, utstedte for få pass slik at kvaliteten ble for dårlig. Men hva skjer når de ansetter noen i en 10 prosent-stilling for å utstede pass? De jobber kanskje veldig mye en måned eller to på våren, men veldig lite resten av året når høysesongen er over og nordmenn er ferdige med å reise. Det var akkurat det man gjorde på lensmannskontorene tidligere."

Jøran Kallmyr (FrP)

Svar

Jøran Kallmyr: Det er riktig at kvaliteten og sikkerheten rundt passutstedelsen i Norge har fått kritikk. Jeg har imidlertid aldri ment at forholdene nødvendigvis har vært dårligere ved kontorer i distriktene enn i byene, men tatt utgangspunkt i at økte krav gjør det nødvendig å sikre en viss størrelse på et fagmiljø, tilgangskontroll og bedre fysisk sikring av alle passlokasjoner. Vi har dyktige saksbehandlere som arbeider med passutstedelse i Norge, men mange har hatt pass bare som en liten del av sine arbeidsoppgaver, og heller ikke vært en del av et fagmiljø.
For å imøtekomme internasjonale krav og forventninger til kvalitet og sikkerhet i utstedelsen av norske pass har det derfor vært nødvendig å redusere antallet passkontor og sikre at alle saksbehandlere som skal motta søknader og verifisere søkerens identitet og grunnlagsdokumenter har grundig og relevant trening.
Jeg forstår at representanten stiller spørsmål ved hvordan kravet til kvalitet og sikkerhet i utstedelsen av pass ivaretas med stillingsbrøker på 10 prosent. Politidirektoratet har informert meg om at dette blant annet skyldes store sesongmessige variasjoner i etterspørselen etter pass, som nødvendigvis krever at flere er på jobb i høysesongen. Jeg viser til mitt svar på spørsmål nr. 1877 fra representanten Gjelsvik:
«Departementet har stilt spørsmålet til Politidirektoratet, som har innhentet informasjon fra Øst politidistrikt. Ifølge distriktet er det ansatt totalt 10 personer i 10-prosentstillinger i kontroll-linjen for passutstedelse. Disse skal få fast oppmøte på dager med utvidede åpningstider på pass- og ID-kontorene, og vil få tilbud om å jobbe fulltid i høysesongen.
Det er store sesongmessige variasjoner i etterspørselen etter pass. Politidirektoratet påpeker at bruken av faste deltidsansatte gir mer kontinuitet sammenlignet med bruk av midlertidige stillinger i høysesongen. Samtidig er en viss saksmengde nødvendig for å opprettholde tilstrekkelig kvalitet i passutstedelsen. Jeg forutsetter at politidistriktene generelt sørger for at alle medarbeidere får tilstrekkelig opplæring og erfaring til å opprettholde god kvalitet i passutstedelsen. Jeg forutsetter videre at behovet for et sterkt fagmiljø ivaretas på pass- og ID-kontor.»
Politidirektoratet opplyste videre at de ti personene er ansatt ved tre forskjellige pass- og ID-kontor som alle har relativt høy saksmengde. På disse kontorene etableres det fagmiljøer med mange ansatte som kan støtte og veilede nyansatte og personer som er inne i ferievikariater. Jeg legger til grunn at de personene som er ansatt i lave stillingsbrøker, i likhet med alle andre som arbeider med passutstedelse, får tilstrekkelig veiledning og støtte fra kolleger ved behov.