Emilie Mehl (Sp): I november la statsråden ned 64 passkontor begrunnet med at kvaliteten og sikkerheten var for dårlig fordi saksbehandlerne ved en rekke lensmannskontor behandlet for få pass i året. Etter sentraliseringen jobber nå en rekke personer som kun ansatt er i 10 % stillinger med passutstedelse.
Hvordan gir dette økt kvalitet, når statsråden mente at erfarne passutstedere ved lensmannskontorer over hele Norge gjorde en for dårlig jobb?
Begrunnelse
Regjeringen bestemte i november 2018 at antall passkontor skulle reduseres fra 141 til 77. Det ble blant annet argumentert med at det skulle bygges "sterke fagmiljøer" og at pass ikke kunne være en tilleggsoppgave som utføres innimellom andre gjøremål. Ifølge regjeringen var mange passkontor ikke gode nok fordi den enkelte saksbehandler i førstelinje behandlet for få pass i året til å kunne levere god kvalitet. Dette til tross for at verken regjeringen eller Politidirektoratet har kunnet vise til noe som tydet på at mindre passkontor leverte dårligere kvalitet eller resultater enn de større.
POD skisserte følgende i et brev til politidistriktene 1. mars 2017:
«Passutstedelsen må i større grad enn i dag sentraliseres slik at den enkelte saksbehandler får en større saksmengde enn svært mange i dag har. […] Ut i fra en faglig vurdering, vil Politidirektoratet anbefale at den enkelte saksbehandler i førstelinje behandler ca. 1 000 søknader pr. år for å opprettholde høy kompetanse», skisserte POD i et brev til politidistriktene 1. mars 2017.
I Øst politidistrikt ble 6 passkontor lagt ned, og det utstedes nå kun pass i Lillestrøm, Sarpsborg og Ski. Ifølge politiforum.no er et tosifret antall ansatte som jobber med passutstedelse nå ansatt i 10-prosentstillinger.
Per Otto Kolsvik, nestleder i Politiets Fellesforbund (PF) Øst, kommenterte det slik: "– Det er et stort paradoks at POD sentraliserte passutstedelsen fordi de mente at de som jobbet med dette på lensmannskontorene, utstedte for få pass slik at kvaliteten ble for dårlig. Men hva skjer når de ansetter noen i en 10 prosent-stilling for å utstede pass? De jobber kanskje veldig mye en måned eller to på våren, men veldig lite resten av året når høysesongen er over og nordmenn er ferdige med å reise. Det var akkurat det man gjorde på lensmannskontorene tidligere."