Kjersti Toppe (Sp): Vil statsråden sikre en bredere prosess for lokal og regional medvirkning når det gjelder behandling av NVE sitt forslag til " Nasjonal ramme for vindkraft på land, og slik følge opp sin garanti til stortinget om en reell lokal medvirkning i denne viktige saken?
Begrunnelse
I samband med energimeldingen 2016, så sluttet Stortinget seg til at det skal innføres en «Nasjonal ramme for vindkraft på land» som skal bidra til å dempe konflikter og gi en forutsigbarhet for lokalsamfunn og utbyggere. NVE har nå levert et forslag til en ramme 1. april 2019. Det er nå opp til politisk ledelse i regjering og berørte departement å avgjøre den videre utformingen av rammen. Olje- og energidepartementet har nå sendt fagrapport og kart for rammen ut på høring. Høringstiden er nylig og klokelig forlenget av Departementet til 1. oktober. Men, departementet har bare planlagt fem regionale høringsmøter á fire timer i ordinær arbeidstid.
Jeg har tidligere bedt olje- og energiministeren gjøre rede for om folk flest vil bli inkludert i høringen og om reell medvirkning vil bli sikret. Spørsmålet ble besvart av samferdselsminister Jon Georg Dale i spørretimen 28.11.2018, som på vegne av olje- og energiministeren, kunne love at forslaget ville bli sendt på en bred høring og at “det vert også regionale innspelsmøte, slik at det skal verte lettare for lokale og regionale aktørar å kome med innspel”.
Den foreslåtte rammen viser til 13 områder som mest egnet og 8 “nesten-områder” som Direktoratet har indikert at kan være innbyttere for mest egnete områder eller supplere planen dersom departementet ønsker en større ramme. Disse 21 områdene berører 136 kommuner. Til sammen utgjør utpekte områder og “nesten-områder” et totalt areal på 41.133 km2. Som nevnt er Departementets skisse til medvirkningsplan 5 møter på dagtid uten agenda og et uavklart handlingsrom for høringsprosessen med frist 1. oktober. Med tanke på omfanget av forslaget til “Nasjonal ramme for vindkraft på land” er det rom for langt flere møter, en bedre geografisk spredning av medvirkningsmøter og at befolkningen som berøres faktisk får anledning til å ta del.
Industrielle vindkraftanlegg medfører omfattende arealinngrep i kommunene. Etter energiloven er kommunen som arealforvalter i utgangspunktet tilsidesatt. Norge har forpliktet seg til å sikre lokal medvirkning blant annet gjennom Aarhuskonvensjonen, Den europeiske landskapskonvensjonen og Europarådets Charter (konvensjon) om lokalt selvstyre.
For å sikre en bred lokal- og regional medvirkning i tråd med Statsrådens tidligere lovnader må medvirkningsplanen tydeliggjøres:
1. Hva som er handlingsrommet for medvirkning.
2. Avklare flere møter i distriktene gjennom dialog med fylkeskommuner, kommuner og andre interessenter
3. Tydeliggjøre hvordan møtene sammen med høringsinnspill skal sikre dialog og reell medvirkning. Dette kan eksempelvis gjøres gjennom å invitere til innspill i forkant av møtene. Da vil man i større grad legge opp til dialog i innspillsmøtene. Et annet konkret innspill vil være å oppfordre fylkeskommunene, sammen med fylkesmennene til å ha et felles møte for kommunene hvor forslaget til ramme og konsekvenser for regionale og lokale verdier er tema.
NVE foreslår i «Nasjonal ramme for vindkraft på land» at temarapporter og kart skal oppdateres etter behov i fremtiden. Det er derfor svært viktig at man nå helt fra første runde ivaretar grunnleggende medvirkningsprinsipper og tar befolkningen med på råd.
Da er det viktig å få fram hvordan statsråden vil ta tak i medvirkningsaspektet og tydeliggjøre planen for å sikre en bred lokal- og regional medvirkning slik det ble forespeilet i svaret 28.11.