Arne Nævra (SV): Hvorfor tillater Norge import av isbjørnskinn fra områder som Polar Bear Specialist Group (PBSG) i mange år tydelig har beskrevet som IKKE bærekraftige, og hva skal til for at norske myndigheter legger ned et importforbud på isbjørnskinn fra slike delbestander med ikke-bærekraftig høsting og/eller fra områder i Canada med negativ bestandsutvikling?
Begrunnelse
I tillegg til kravet om tag på isbjørnskinn ved internasjonal handel i henhold til CITES (beskrevet i mitt første spørsmål til statsråden denne uken) så er det andre hovedkravet «bærekraftig høsting» (sustainable harvest) av aktuelle bestander. Statsråden hevder i sitt svar på mitt spørsmål 27.5.19 https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=76377:
"Når det gjelder representantens anførsel om bærekraftig uttak av isbjørn i Canada, støtter Norge seg på vurderinger fra Polar Bear Specialist Group (PBSG), som ligger under Verdens naturvernunion (IUCN)."
Dette stemmer ikke. Jeg kan ikke se at Norge følger opp PBSG sine vurderinger. De hadde f.eks. spesifikke kommentarer om at høstingen av isbjørner i enkelte bestander er for høy, f.eks. i Western Hudson Bay (PBSG protesterte kraftig på økte kvoter i 2011 og 2012).
USA og Mexico har stoppet all import av isbjørnskinn, og også nasjoner som Danmark og Japan har i realiteten ingen import av isbjørnskinn siste årene. Vi må også huske at CITES er basert på «føre var» prinsippet, dvs. at dersom man er i tvil om skinnet kommer fra en lovlig skutt isbjørn eller fra en delbestand med bærekraftig høsting, så er dette grunn god nok til å stoppe handelen. Norge gjør det motsatte: selv om det er vitenskapelige rapporter som tydelig dokumenterer bestander som synker, så tillater Norge import av skinn fra disse områdene.