Tuva Moflag (A): Fra 1. januar 2019 kunngjør ikke lenger Statens legemiddelverk (SLV) gjennom offentlig publiserte metodevurderinger sin konklusjon om kostnadseffektivitet av nye legemidler.
Vurderer helseministeren dette å være i tråd med de prinsipper som bør gjelde for åpenhet i forvaltningen, og hvor ofte i løpet av de siste fem årene har Beslutningsforum for nye metoder gitt avslag på legemidler som SLV har konkludert med at er kostnadseffektive ut fra gjeldende prioriteringskriterier?
Begrunnelse
Åpenhet er et grunnleggende prinsipp for å sikre befolkningens tillit til forvaltningen og den offentlige helsetjenesten.
Helseøkonomene ved Statens legemiddelverk (SLV) offentliggjør ikke lenger om legemidler de har til vurdering er kostnadseffektive eller ikke ut fra de gjeldende kriteriene. Ordningen ble innført i stillhet fra 1. januar i år, og regjeringen har senere avvist forslag fra opposisjonen om at disse må være åpne.
Uklare beslutninger og mangel på innsyn rundt prioriteringer truer legitimiteten til systemet. Dette gjelder særlig når behandlinger som potensielt har betydelig effekt på enkeltmenneskers liv og helse får avslag og ikke blir innført i den offentlige helsetjenesten.
Det har blitt påpekt at uten offentlige konklusjoner fra SLV, har Beslutningsforum fått ytterligere handlingsrom og en mulighet for å operere enda mer selvstendig, avskåret fra andre myndighetsinstanser og aktører. Det er også verdt å merke seg at SLV skal være de faglige ekspertene på kostnadseffektivitetsanalyser, og vil i tillegg være bedre isolert fra ytre press enn medlemmene i Beslutningsforum.
Mangel på konklusjon fra SLV medfører altså at verken pasienter, klinikere, leverandører eller politikere får tilgang til det som ofte er essensiell informasjon om bakgrunnen for beslutninger som blir tatt. Pasientorganisasjoner har anført at de mister muligheten til å forstå og etterprøve analysene, og dermed også sin mulighet for brukermedvirkning.
Rabatterte legemiddelpriser er i dag unntatt offentlighet, også her har regjeringspartiene avvist opposisjonens forslag om åpenhet. Det er dermed enda mer viktig å være åpen rundt vurderingen om kostnadseffektivitet.
I tillegg er det et problem at det kan ta lang tid før norske pasienter får tilgang til nye legemidler, og sammenliknet med andre land ligger Norge allerede langt bak i statistikken, noe tall fra blant annet EFPIAs Patient WAIT Indicator viser.
Når det i dette landskapet legges ytterligere begrensninger på offentlighetenes mulighet for innsyn og medvirkning, står vi i en situasjon hvor tilliten til velferdssamfunnet settes på prøve.