Skriftlig spørsmål fra Rigmor Aasrud (A) til kultur- og likestillingsministeren

Dokument nr. 15:2011 (2018-2019)
Innlevert: 01.08.2019
Sendt: 01.08.2019
Besvart: 07.08.2019 av kultur- og likestillingsminister Trine Skei Grande

Rigmor Aasrud (A)

Spørsmål

Rigmor Aasrud (A): Kan statsråden bekrefte at den positive utvikling for Per Gynt-stevnet – også økonomisk – ikke i seg selv kan være et grunnlag for en utfasing av tilskudd fra Kulturrådet, og at det naturlige – sett i lys av den gode utvikling – er og bør være å invitere til en diskusjon rundt fortsatt utvikling og støtte fra nasjonalt hold?

Begrunnelse

Kulturrådet har varslet kutt i støtten til Peer Gynt-stevnet. Det fremgår av en art. i Dagbladet 13.07.2019 at rådets leder mener at varselet om utfasing ikke nødvendigvis innebærer at støtten kuttes, men at det er et initiativ for å starte en dialog.
Peer Gynt-stevnet er en stor kulturell begivenhet i Gudbrandsdalen, Oppland og Norge. Stortinget er særskilt involvert gjennom nominasjonene til årets Peer Gynt.
En kreativ og utviklende ledelse har bidratt til stor interesse for så vel lokalbefolkningen gjennom frivillige bidrag som fra profesjonelle kunstnere. Et varsel om økonomisk utfasing av støtte skaper naturlig nok uro både i lokalsamfunnet og for de aktive og ansatte rundt Peer Gynt.

Trine Skei Grande (V)

Svar

Trine Skei Grande: Peer Gynt AS mottar i likhet med rundt 90 andre virksomheter, institusjoner og organisasjoner årlig driftstilskudd fra Norsk kulturfonds tilskuddsordning for driftstilskudd i 2019. Det kom inn 140 søknader til ordningen i juni 2018.
Målet for ordningen er å bidra til gode driftsvilkår for virksomheter og mindre institusjoner som bidrar til et mangfold av produksjon og bred formidling av kunst og kultur over hele landet. Tilskudd skal benyttes til virksomhetens daglige drift, inkludert innholdsproduksjon og kunst- og kulturfaglige kjerneoppgaver. Eventuelle overskudd skal komme virksomheten til gode. Som det kommer fram av ordningens retningslinjer er positiv økonomisk utvikling ikke et kriterium som alene gir grunn for kutt i tilskudd eller utfasing. I vurderingen av søknader legger Kulturrådet vekt på faglig innhold, profesjonalitet og kvalitet, samt relevans sett opp mot ordningens formål og Kulturrådets strategi. Virksomhetens langsiktighet, stabilitet, soliditet og gjennomføringsevne blir også vurdert.
Jeg vet at presset på ordningen er stort i forhold til de økonomiske rammene. Virksomheter som er inne på ordningen viser til godt begrunnede behov for å øke tilskuddet de mottar, mens nye virksomheter, som gjerne også kan vise til høy grad av profesjonalitet og kvalitet, søker om å komme inn på ordningen. Derfor må rådet løpende vurdere behovet for og størrelsen på tilskuddene som gis.
Så vel som Stortinget, er både Kulturrådet og jeg er opptatt av at virksomheter som mottar driftstilskudd fra Kulturfondet skal kunne forvente rimelig forutsigbarhet. Tilskuddsmottakerne varsles derfor i forkant hvis rådet har vurdert å justere eller fase ut tilskuddet. For virksomheter som mottar et slikt varsel skal det legges til rette for dialog med Kulturrådet om bakgrunnen for dette. Slik får søker en mulighet til å ta varselet til følge i utarbeidelsen av søknaden for påfølgende år. Søknaden vil avgjøre om Kulturrådets varsel iverksettes eller om tilskuddet til virksomheten videreføres eller eventuelt økes. Det er også mulighet for henvisning til andre, mer prosjektbaserte ordninger.
Jeg vet at Peer Gynt AS har vært i dialog med Norsk kulturråd om sitt tilskudd. Peer Gynt AS kan vise til en solid drift og jeg er imponert over det de får til ved Gålåvatnet i Gudbrandsdalen. Jeg er samtidig sikker på at Kulturrådet gjør gode og helhetlige prioriteringer som også hjelper nye virksomheter fram når de ser at det er rom for justeringer hos de mer veletablerte.