Peter Frølich (H): Er statsråden enig i at alkohollovens unntaksbestemmelse jf. § 14-3 punkt 16 (3) tolkes for strengt når det forbys å opprette arrangementer på sosiale medier som inviterer til alkoholsmaking (eller tilgrensende kursing) innenfor kontrollerte rammer?
Begrunnelse
I flere kommuner rundt om i landet arrangeres det ulike arrangementer der kunnskap om alkoholholdig drikke er en del av konseptet. Eksempelvis arrangeres det øl-festivaler, vinskoler, vin og øl-smaking og ølbryggekurs. Alkoholforskriften kapittel 14 fastslår at reklame for alkoholholdig drikk er forbudt. Alkoholforskriften inneholder imidlertid en unntaksregel som sier at «det kan gis nøkterne opplysninger som er nødvendige for å gjøre slike arrangementer og innholdet i arrangementene kjente» jf.§ 14-3 punkt 16 (3). Det finnes flere eksempler på at ulike kommuner tolker alkoholloven svært ulikt. For eksempel har Bergen kommune tolket regelverket strengt og nektet en vinbar å opprette et vinsmaking-arrangement på Facebook i forbindelse med besøk fra en vinprodusent. NHO reiseliv har gjort en juridisk vurdering av saken og konkludert med at det er hjemmel alkoholforskriftens unntaksbestemmelse jf. § 14-3 punkt 16 (3) for å opprette denne typen arrangement på sosiale medier. Dersom det ikke skal være mulig for serveringssteder mm. å markedsføre denne typen arrangementer vil det kunne gå ut over driften og mangfoldet i tilbudet av ulike sosiale og kulturelle arrangementer.