Kjersti Toppe (Sp): Er statsråden enig i at utenlandske bedrifters markedsføring av snus rettet mot norske forbrukere strider mot intensjonen i tobakksskadeloven og regjeringens tobakksstrategi, og hva vil statsråden gjøre for å hindre at slik praksis forekommer i fremtiden?
Begrunnelse
Tobakksskadeloven fastslår at alle former for reklame for tobakksvarer er forbudt. Regjeringens tobakksstrategi fastslår at bruken av snus blant unge ikke skal øke.
31. juli kunne E24 melde om den svenske nettbutikken Maxgodis som åpenlyst markedsfører snus overfor et norsk publikum. E24 skriver følgende:
«Det er ulovlig å markedsføre tobakk i Norge, men blinkende rødt på godterisiden finner man en annonse med teksten «maxsnus.no – Norges billigste snus» som tar deg til selskapets nye snusbutikk.»
Den norske sjefen i selskapet hevder i artikkelen at praksisen ikke bryter noen regler, ettersom nettsiden er svensk og det ikke er forbudt å markedsføre snus i Sverige. Han beskriver praksisen som selskapets «unike inngang inn i det hurtig voksende snusmarkedet».
På bakgrunn av artikkelen har Helsedirektoratet åpnet sak mot selskapet, og opplyser at det kan bli aktuelt å ilegge sanksjoner. Det er positivt at Helsedirektoratet følger opp saken, men det er bekymringsfullt at en slik praksis har fått etablere seg, og at myndighetene først griper inn når den omtales i mediene. Denne saken synliggjør dessuten at det finnes en betydelig kommersiell interesse i å markedsføre snus for det norske markedet, og at det finnes aktører som er villige til å utfordre regelverket for å oppnå dette.
Det ville derfor være nyttig å få et tydelig politisk svar – i tillegg til den administrative reaksjonen fra Helsedirektoratet – på hvorvidt den ansvarlige statsråden mener denne praksisen er akseptabel, og hvordan lignende eksempler skal unngås fremover.