Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2129 (2018-2019)
Innlevert: 21.08.2019
Sendt: 21.08.2019
Besvart: 27.08.2019 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Kirsti Leirtrø (A)

Spørsmål

Kirsti Leirtrø (A): Er det er tillatt å selge kundeporteføljen til bomselskapene uten at det tegnes nye avtaler med hver enkelt abonnent?

Begrunnelse

Regjeringen vedtok like før jul en ny forskrift, den såkalte utstederforskriften, om at utstederrollen skal skilles ut fra bompengeselskapene. Det innebærer at bompengeinnkrevingen nå åpnes opp som et marked for private og utenlandske aktører. Offentlig eide bompengeselskaper med integrert utstedervirksomhet må skille denne ut i egne juridiske personer, eller avhende kundeporteføljen. Regjeringen har satt frist til 1. juli 2020 for denne oppsplittingen. Det er interessant for abonnentene å vite om deres etablerte kundeforhold til et bompengeselskap nå uten videre kan videreselges. Likeledes er det interessant for norske abonnenter å vite om forskriften åpner for at personlige trafikkdata blir tilgjengelig for selskaper som har interesser utover å kreve inn bompenger.

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Stortinget har gjennom handsaminga av Meld.St. 25 (2014-2015) og Prop. 1 S Tillegg 2 (2015-2016) slutta seg til bompengereforma til Regjeringa. Ein sentral del av bompengereforma er at rolla som utferdar av bompengebrikke skal skiljast frå bompengeselskapet.
I AutoPASS-avtalen som brukarane har inngått med bompengeselskapa er det tatt høgde for at avtalen kan førast over til anna selskap dersom bompengeselskapet legg ned verksemda eller overfører utferdarverksemda til eit anna selskap. I slike tilfelle vil kundane få melding om overføringa før selskapet avsluttar verksemda si. Kundane kan då velje å seie opp avtalen eller halde fram avtaleforholdet med ny avtalepart.
Overføring av kundeporteføljen vil bli gjennomført i tråd med prinsippa om dataminimering slik dei er nedfelte i personvernforordninga. Det vil berre bli overført informasjon om personar og køyretøy med aktive avtaler. Det vil ikkje bli overført historisk informasjon om trafikkdata og betaling. Dei nye utferdarselskapa som overtar kundeporteføljen, kan berre nytte trafikkdata til andre føremål enn betaling av bompengar om kundane samtykkjer til dette.