Skriftlig spørsmål fra Siv Mossleth (Sp) til statsministeren

Dokument nr. 15:2135 (2018-2019)
Innlevert: 21.08.2019
Sendt: 21.08.2019
Rette vedkommende: Forsknings- og høyere utdanningsministeren
Besvart: 29.08.2019 av forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø

Siv Mossleth (Sp)

Spørsmål

Siv Mossleth (Sp): Aksepterer regjeringen at styret ved Nord Universitet har fattet et vedtak i strid med det regjeringen selv uttalte at lå til grunn for strukturreformen ved behandlingen av St. meld. 18 (2014-2015); at sammenslåing skulle gjelde institusjoner - ikke studiesteder, og kan regjeringen godta styrevedtaket når beslutningsgrunnlaget Rapport fremtidig studiestedsstruktur inneholder alvorlige feil, og godtar regjeringa et vedtak i strid med fusjonsavtalen mellom Universitet i Nordland og Høgskolen i Nesna?

Begrunnelse

Etter å hørt partileder i Venstre, kulturministeren Trine Skei Grande, uttale seg i går i partilederutspørringa på NRK om hvorfor regjeringa har lagt ned lærerutdanninga på Nesna, mener jeg det er behov for at statsminister Erna Solberg kommer på banen og klargjør regjeringens standpunkt i saken. Statsråd Trine Skei Grande avslørte i NRK-utspørringen manglende kunnskap om de sviktende forutsetningene som ligger bak styret i Nord Universet sin beslutning om å legge ned lærerutdanningen på Nesna.
På Nesna er det utdanna gode lærere i over 100 år. Skolen ble lagt til Nordland fordi det manglet lærere i nord. Det mangler fortsatt lærere i nord. På landsbasis er det 5,8 prosent av lærerne som ikke oppfyller kompetansekravene for tilsetting. I Nordland er tallet hele 10,3 prosent (2017). Nedlegginga av Nesna er blitt en skrekkoppvisning på hvordan løftet om å opprettholde og videreutvikle aktiviteten på etablerte studiesteder blir brutt, med regjeringas velsignelse.
Statsråd Trine Skei Grande sa i NRK at universitetene skal ha stor grad av sjølstyre, men i Stortinget vedtok i St.meld. 18 (2014-2015) Konsentrasjon for kvalitet – Strukturreform i universitets- og høyskolesektoren, uttalte stortingsflertallet at fusjonene skulle skje på institusjonsnivå og ikke føre til nedlegging av studiesteder.
Statsråd Trine Skei Grande hevdet også at Nord universitet ikke klarer å oppnå kvaliteten i utdanninga ved å opprettholde studiesteder med "veldig, veldig lavt søkertall, så nedlegginga var en avgjørelse de tok". Dette stemmer ikke. Nesna har bedre søkertall enn Bodø på lærerutdanningene. Det gjelder også tall for oppmøte, gjennomføring og studietilfredshet. Dette viser tall fra Samordna opptak og Studiebarometeret.
I avtalen mellom Universitetet i Nordland og Høgskolen i Nesna som ble utformet før fusjonen 1. januar 2016 slås det fast at:

«Organiseringen av universitetets aktiviteter på Helgeland skal ta utgangspunkt i eksisterende strukturer og infrastruktur for høyere utdanning på Helgeland, jf. punkt 3. Dette innebærer følgende faste lokaliteter på Helgeland: Campus på Helgeland - Nesna - Mo i Rana - Sandnessjøen.»

I utgangspunktet skal studiestedsleder Nesna ha funksjonen «studiestedsleder UiN-Helgeland» og ha en koordinerende rolle for de andre studiestedene på Helgeland.

Iselin Nybø (V)

Svar

Iselin Nybø: Det vises til spørsmål fra representanten Siv Mossleth til statsministeren som hun har bedt meg svare på.
Sammenslåingen av Høgskolen i Nesna (HiNe), Høgskolen i Nord-Trøndelag (HiNT) og Universitetet i Nordland (UiN) til Nord universitet ble besluttet i kongelig resolusjon 9. oktober 2015, etter at det ved kongelig resolusjon 19. juni 2015 var bestemt at HiNe og UiN skulle slås sammen. HiNe, HiNT og UiN hadde laget en felles plattform, som del av grunnlaget for beslutningen om opprettelsen av Nord universitet. Disse institusjonene kunne ikke treffe beslutninger som binder styret for Nord universitet. Videre viser vi til at HiNe, HiNT og UiN er del av staten som ett og samme rettssubjekt, og departementet legger til grunn at plattformen for sammenslåingen ikke er en avtale i avtalerettslig forstand. Videre legger departementet til grunn at styret for Nord universitet selv må vurdere oppfølgingen av plattformen.
Det er styret for Nord universitet som har ansvaret for å vurdere hvilke studiesteder universitetet skal ha, hvordan utdanningen og forskningen skal organiseres, og hva som skal tilbys hvor i tråd med rekrutteringsgrunnlaget. Det er styrene som kjenner egne behov, begrensninger og muligheter best, og derfor er det styrene som har fått ansvaret for organiseringen av institusjonene. Dette fremgår av universitets- og høyskoleloven og er også understreket i Meld. St. 18 (2014-2015), strukturmeldingen.
Jeg er, som også presisert i mitt svar til representanten Mossleth på spørsmål til skriftlig besvarelse nr. 2051 (2018-2019), uenig i representanten Mossleths premiss om at styret ved Nord universitet har fattet vedtak i strid med regjeringens grunnlag for strukturreformen og de føringer Stortinget i den forbindelse har gitt. Jeg viser til Innst. 348 S (2014-2015), der et stort flertall i Stortinget understreket

"at det er viktig å sikre et desentralisert utdanningstilbud, og viser i den sammenheng til meldingen hvor det presiseres fra regjeringen at dette er en strukturreform på institusjonsnivå, ikke på studiestedsnivå. Det må også i fremtiden, slik det er i dag, være opp til institusjonene selv og deres styrer å vurdere hva en hensiktsmessig studiestedstruktur innebærer."

Styret for Nord universitet har vedtatt å avvikle aktiviteten på Nesna. Ansvaret for å tilby utdanning på Helgeland skal ivaretas med utgangspunkt i universitetets øvrige studiesteder og gjennom fleksibel og desentralisert utdanning. Til grunn for styrets beslutning ligger både flere høringsuttalelser og universitetets egne analyser, som understreker behovet for en lærerutdanning for og på Helgeland. Universitetet legger opp til at tilbudet skal være samlingsbasert og nettstøttet. Samlet sett skal organiseringen av lærerutdanningene gi et tilstrekkelig antall kvalifiserte søkere fra Helgeland, Lofoten og Vesterålen til at det kan være årlige opptak. Dette skal gi et forutsigbart tilbud og bidra med gode kandidater til arbeidslivet på Helgeland.