Trygve Slagsvold Vedum (Sp): Hvor sikker er statsråden på kostnadsanslagene i rapporten om Nord-Norgebanen, og vurderer statsråden at teknologiske fremskritt kan bidra til betydelige kostnadsreduksjoner, på samme måte som for eksempel sjefingeniør Johannes Veie har pekt på et potensiale for betydelige kostnadsbesparelser for utbyggingen av E39?
Begrunnelse
Det er stor usikkerhet knyttet til kostnadsanslagene for bygging av Nord-Norgebanen, særlig er de lengste jernbanebruene kostnads- og usikkerhetsdrivende. Reduksjon i kostnadene knyttet til bruene vil være et viktig bidrag til å få ned totalkostnadene på prosjektet. Samtidig vet vi at det pågår teknologiutvikling nettopp for å redusere kostnadene ved brubygging.
Sjefingeniør i Statens vegvesen, Johannes Veie, uttaler overfor vegnett.no 15. juli at:
«dersom vi kan utvikle forbedrede og automatiserte sveiseteknologier som kan benyttes på disse krysningene kan vi sannsynligvis spare mellom 0,5 og 1,5 milliarder på en stor brukrysning, og mellom 5 og 10 milliarder kroner på alle brukrysningene samlet kun på E39, samtidig som ny teknologi kan medføre forbedret kvalitet og lavere miljøbelastning.»