Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2160 (2018-2019)
Innlevert: 25.08.2019
Sendt: 26.08.2019
Besvart: 29.08.2019 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Kirsti Leirtrø (A)

Spørsmål

Kirsti Leirtrø (A): Hva utgjør den økonomiske forskjellen på «lokal egenandel på 20 prosent ved bygging av kommune- og fylkesveger» og «egenandel på 20 prosent i nye bypakker med investeringer på fylkeskommunale eller kommunale prosjekter» i de ulike skissene som har versert fra regjeringspartiene?

Begrunnelse

I VGs gjengivelse av bompengeskissen som forelå 18. august heter det at «I skissen ligger også innføring av lokal egenandel på 20 prosent ved bygging av kommune- og fylkesVEIER.» I statsministerens bompengeskisse presentert 23. august er dette endret til «20 prosent i nye bypakker med investeringer på fylkeskommunale eller kommunale PROSJEKTER.» Dette kan tyde på en forskyvning av økonomisk ansvar fra kommunens og fylkeskommunens egne 'veier', til det mer omfattende begrepet 'prosjekter', noe som kan gi konsekvenser for lokaldemokratiets motivasjon og evne til gå inn for nye kollektivutbygginger.

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Eg legg til grunn at dette skal bli forstått slik at det skal vere ein fylkeskommunal/kommunal eigenandel på minimum 20 pst. av investeringar på fylkeskommunale eller kommunale investeringsprosjekter i nye bypakker. Prosjekta som får midlar over kap. 1330, post 63 skal ikkje med i utrekningane av eigenandelen. Bompengar kan ikkje finansiere eigenandelen. Den konkrete utforminga av ordninga skal bli utgreia nærare, men kjem til anvending før nye bypakker skal leggjast fram.