Skriftlig spørsmål fra Øystein Langholm Hansen (A) til digitaliseringsministeren

Dokument nr. 15:2235 (2018-2019)
Innlevert: 03.09.2019
Sendt: 03.09.2019
Besvart: 11.09.2019 av digitaliseringsminister Nikolai Astrup

Øystein Langholm Hansen (A)

Spørsmål

Øystein Langholm Hansen (A): Vil regjeringen sørge for at Telenor og NKOM vedlikeholder kobbernettet slik at ingen blir uten telefoni eller internett i deler av landet, og vil det bli sørget for at innbyggerne i slike områder vil bli informert om dette, slik at de blir beroliget?

Begrunnelse

Den 10. april 2019 fikk digitaliseringsminister Astrup et spørsmål fra meg angående Telenors vedlikehold og reparasjon av kobbernettet. Grunnlaget for spørsmålet var at kunder, både private og bedrifter, i distrikts-Norge opplevde at Telenor ikke prioriterte vedlikehold og reparasjon i områder der det ikke var annen telefon- og mobildekning. Endel innbyggere mente sågar at Telenor ikke overholdt leveringsplikten sin på telefoni. Det hele kulminerte med at Telenor sendte ut brev til kundene i kobbernettet om at de ville slutte å vedlikeholde og reparere dette nettet, fordi det skulle utfases. I svaret fra statsråden fikk jeg oppfatningen av at dette var ordnet opp i, og at Telenor ville sørge for at alle som ikke hadde 4G-dekning innendørs i fortsettelsen ville få både vedlikeholdt og reparert kobbernettet. I tillegg har NKOM en dialog med Telenor vedrørende saken. Sist uke var jeg på besøk på Myssa i Sokndal kommune i Rogaland. I dette området bor barn med omsorgsbehov fra det offentlige. I dette området har de mottatt brev likelydende det som ble sendt ut i vår, og de opplevde at Telenor ikke vedlikeholdt linjen. Dette så jeg da også selv, ved at de viste meg en avbrukket stolpe som hang i løse luften etter kobberledningene. Den har hengt slik i lengre tid. Rett over veien ligger en nedbrukket stolpe, der ledningen er «reparert» ved at den er stroppet fast i autovernet og går via 2-3 trær over til en abonnent på andre siden av elven som renner langs veien. Dette oppleves ikke av innbyggerne som hverken vedlikehold eller reparasjon. I tillegg opplever innbyggerne at Telenors brev om stopp i vedlikehold og reparasjon er en realitet. De har ikke oppfattet at det er sendt ut noen «kontramelding». Jeg har hatt flere henvendelser vedrørende dette, og liknende saker i løpet av sommeren, og dette bekymrer innbyggere og lokalpolitikere i store deler av utkant-Norge. Blant annet har en person tatt kontakt med meg og fortalt at han har brukt både mye energi og mye tid på å få kontakt med Telenor, og få svar og hjelp til reparasjon av telefonlinjen i nærheten av Myssa.

Nikolai Astrup (H)

Svar

Nikolai Astrup: Som jeg understreket i mitt svar til representanten Langholm Hansen 10. april 2019, har jeg forståelse for at kobbersaken skaper bekymring blant folk, og jeg mener at det er svært uheldig hvis kobbersaneringen fører til at tilbudet i en periode blir dårligere. Telenor har i dag leveringsplikt for telefontjeneste. Alle som mister telefontjenesten når kobbersaneringen gjennomføres, skal sikres en alternativ telefonitjeneste. Telenor har plikt til å sørge for dette, og må altså rette feil dersom det ikke finnes tilfredsstillende alternativer eller erstatningsprodukter.
Telenor har ikke leveringsplikt for bredbånd. Jeg mener det likevel er viktig at kundene som i dag har bredbånd over kobbernettet, og som ikke har et annet alternativ i markedet, bistås av Telenor på en god måte. Telenor har opplyst at selskapet kun vil stoppe vedlikehold av kobberlinjene til kunder som har bedre teknologi tilgjengelig, enten via fiber eller 4G-dekning. Kunder som ikke har noe alternativ til kobberlinjen, vil få linjen rettet hvis det oppstår feil. Telenor har understreket at selskapet vil opprettholde kobbernettet til disse kundene. Dette gjelder både de som har telefon og/ eller bredbånd over kobbernettet.
Samtidig kan det være grunnlag for ytterligere statlige tiltak for å sikre et godt tilbud til alle. Regjeringen har derfor nylig sendt på høring et forslag om lovendring, som vil innebære at myndigheten kan pålegge leveringsplikt for bredbånd. En slik leveringsplikt vil gi innbyggere og bedrifter økt trygghet for at internettilgangen ikke blir borte. Jeg mener imidlertid at et spesifikt pålegg om å opprettholde kobbernettet vil være feil vei å gå. Regjeringens bredbåndspolitikk er teknologinøytral, som den også var under den rød-grønne regjeringen. Jeg mener at det viktige må være å sikre alle et godt og sikkert bredbåndstilbud, men ikke nødvendigvis bredbånd levert over kobbernett. Det kan ikke være statsråden eller ekom-myndigheten som skal avgjøre om bredbåndet til bestemte kunder skal leveres over kobber, fiber eller trådløst, så lenge bredbåndet er godt og sikkert.