Tuva Moflag (A): Kan samferdselsministeren bekrefte at ambisjonsnivået for servicen på Østfoldbanen etter anbudsutsettingen er at det skal "minst like bra som i dag"?
Begrunnelse
Tidligere denne uken ble det varsel at konkurranseutsettingen av toglinjene på Østfoldbanen skal fremskyndes. I den forbindelse har samferdselsministeren lovet at tilbudet skal være "minst like bra som i dag". Dette er urovekkende nyheter og en hån mot reisende på Østfoldbanen, som har opplevd en lang rekke servicebrudd med innstillinger og forsinkelser i sitt togtilbud.
På spørsmål fra meg for om lag et år siden (15:2317 (2017-2018)), kunne samferdselsministeren bekrefte at det i årets åtte første måneder hadde vært hele 4366 avvik på Østfoldbanen. Etter årets sommerstenging har tilbudet nok en gang vært preget av innstillinger og forsinkelser som følge av en langvarig feil på signalanlegget.
Reisende på Østfoldbanen forventer en kraftig forbedring og økt stabilitet på togtilbudet, status quo er langt fra godt nok.