Kjersti Toppe (Sp): Mener statsråden det er forsvarlig å fjerne døgnkontinuerlig tilstedevakt i anestesi ved Kristiansund sykehus, og hva har i så fall forandret seg siden februar 2015, da det ifølge foretaksledelsen var uforsvarlig å fortsette driften uten tilstedeværende døgnberedskap i anestesi?
Begrunnelse
Helse Møre og Romsdal skal spare penger tilsvarende en reduksjon på 130 årsverk. Ved Kristiansund sykehus vurderes det nå å erstatte dagens døgnkontinuerlige tilstedevakt i anestesi med hjemmevakt på nettene. Tillitsvalgte ved sykehus reagerer på at sparetiltakene nå går ut over akuttberedskapen (Tidens Krav, 12. september 2019).
I 2015 innførte foretaksledelsen døgnkontinuerlig tilstedevakt i anestesi ved Kristiansund sykehus. I et notat datert 6. februar 2015, skriver daværende konstituert administrerende direktør følgende:
«Endringer som er gjort innenfor vaktberedskap i det siste medfører en betydelig risikoøkning for at det vil komme pasienter med alvorlige tilstander til sykehuset uten at det er spesialist i vakt tilgjengelig. Pasientene oppsøker nærmeste sykehuset for å få hjelp, spesielt når de er alvorlig eller kritisk syk. For å kompensere for dette må det opprettes en annen type beredskap som kan stabilisere og sikre disse pasientene i påvente av transport. Dette inkluderer også nødvendig intensivbehandling om transport forsinkes eller ikke kan komme på grunn av ytre faktorer. Erfaringsmessig vil det fra mitt ståsted være til dels faglig uforsvarlig å fortsette med slike tiltak uten at vaktberedskapen styrkes. Det etableres derfor tilstedevakt anestesi ved Kristiansund sykehus. Dette for å redusere risiko som følge av endringer i vaktberedskap i andre avdelinger/seksjoner, samt i forhold til planlagte feriestengninger. I tillegg vil en tilstedevaktordning være en faglig styrking av den akuttmedisinske beredskapen ved sykehuset og en trygghetsbase for annet vaktgårende personell, da spesielt på kveld og natt».
Når det ifølge daværende administrerende direktør var «til dels faglig uforsvarlig» å fortsette uten døgnkontinuerlig tilstedevakt i anestesi, er det nyttig å få svar på om statsråden mener det er forsvarlig å fjerne denne beredskapen i dag, og hva som i så fall har forandret på de siste fire årene.
I notatet fra februar 2015 understreket den daværende foretaksdirektøren i tillegg viktigheten av å rekruttere lokale fagfolk, samt å få til et samarbeid mellom sykehusene i Kristiansund og Molde:
«I den vanskelige situasjonen som har oppstått nå, ser jeg også stor verdi i at vi får til felles prosjekter som binder klinikkene sammen, men også med stor verdi og betydning for felles virksomhet inn mot et nytt sykehus. Derfor bør vi i samme sak nå sørge for at vi sikrer ettervekst ved å rekruttere en lokal anestesilege som kan være med å bygge fagmiljøet inn i det nye SNR.»
Denne tankegangen er i tråd med konklusjonene i «ROS-analyse interimfase før SNR – spesialisthelsetjenester i Nordmøre og Romsdal», som lå til grunn for vedtaket i 2014 om Sykehuset i Nordmøre og Romsdal. Under tiltak for å bevare fagmiljøer og kompetanse i det nye sykehuset, fastslår analysen at man må «styrke samarbeid mellom Kristiansund–Molde med det for øye å bygge opp funksjoner som skal videreføres til det nye sykehuset, ikke legge ned avdelinger som allikevel skal oppmannes i nytt sykehus».
Dersom planene om å legge ned tilstedevakt i anestesi blir gjennomført, svekker man tvert imot fagkompetansen flere år før et eventuelt fellessykehus står ferdig.