Lise Christoffersen (A): Hvordan er folketrygdlovens krav om meldeplikt i § 11-10 å forstå for personer som søker arbeidsavklaringspenger - gjelder meldeplikten fra og med det tidspunktet søknaden leveres, eller gjelder den først fra det tidspunktet vedkommende får beskjed om at arbeidsavklaringspenger er innvilget, og hvilket ansvar har Nav selv for å gi søkere til arbeidsavklaringspenger rett informasjon om når meldeplikten inntrer?
Begrunnelse
Spørsmålet er basert på en faktisk henvendelse, men stilles på generelt grunnlag.
Den konkrete henvendelsen gjelder en person med så store lese- og skrivevansker at vedkommendes unge datter må ta ansvar for all kontakt med Nav. Forhistorien er som følger: Vedkommende har en tidligere periode på AAP, med avslag på søknad om forlengelse etter unntaksbestemmelsene. I karanteneperioden har vedkommende vært henvist til sosialhjelp og har fått aktiv tilbakemelding fra Nav om at meldekort ikke kreves i perioden på sosialhjelp.
Etter karanteneperioden har vedkommende igjen søkt AAP. Søknaden ble med hjelp fra datter levert i juni 2019. I saksbehandlingsperioden har vedkommende hatt sosialhjelp som eneste inntektskilde. Da vedkommende gikk fra AAP til sosialhjelp for ett år siden, ble det aktivt opplyst fra Nav at meldekort ikke skulle innleveres i perioden med sosialhjelp.
Ny AAP-periode ble innvilget i august 2019 med tilbakevirkende kraft fra juni 2019. I vedtaket framgår det at AAP blir etterbetalt fra tidspunktet for søknaden. Så kommer kontrabeskjed. Etterbetaling blir likevel ikke gitt fordi vedkommende ikke hadde sendt inn meldeskjema i perioden juni til august 2019, mens vedkommende fortsatt var på sosialhjelp. Vedkommende har fått beskjed om at vedtaket om manglende etterbetaling kan påklages. Det hører med til historien at denne personen ikke har hatt saksbehandler i Nav i karanteneperioden, og dermed heller ikke har fått informasjon om sin sak. Det virker også merkelig, siden det lokale Nav-kontoret skal være én dør i slike tilfeller.
Jeg er gjort kjent med at praksis ved andre Nav-kontor er helt annerledes. I slike tilfeller er det praksis ved mange Nav-kontor at saksbehandler på tidspunktet for vedtak om ny AAP, bistår med å sende inn meldekort manuelt for perioden fra søknad om ny AAP er sendt inn og til ny AAP er innvilget.
I den konkrete saken som er utgangspunkt for spørsmålet, er vedkommende henvist til en lang klagesaksbehandlingsperiode, med uvisst utfall. Dette vitner om en forskjellsbehandling som for det første virker helt urimelig, for det andre om en praksis ved noen Nav-kontor, som heller ikke er i Navs egen interesse, med tanke på hva knappe saksbehandlingsressurser bør konsentreres om.