Lars Haltbrekken (SV): I «Jernbanesektorens handlingsprogram 2018-2029» slås det fast at det er funnet sprekkdannelser i vognkassene på samtlige sovevogner. Restlevetiden er beregnet til rundt 8 år. I tillegg er det funnet sprekkdannelser på 59 sittevogner som gir en restlevetid på 5 år. Ifølge Norske Tog tar det omtrent fire år fra et tog er bestilt til det blir levert.
Hva vil statsråden gjøre for å sikre at vi øker kapasiteten på sovevognene og at nedslitt togmateriell byttes ut i tide?
Begrunnelse
Sovevogn kapasiteten er sprengt på flere av strekningene og det er behov for økt kapasitet. I regjeringens bompengeforlik står det at man skal:
"Bygge om persontogmateriell til sovevogner."
I svar til meg 14.06.2018 sa daværende samferdselsminister Ketil Solvik Olsen blant annet:
"Jeg er kjent med at Norske Tog ser på ulike konsepter for innredning av togvogner hvor man bedre klarer å kombinere et sovevogntilbud med funksjonell bruk på dagtid slik at vognkapasiteten utnyttes bedre."
Ut i fra medieoppslag kan det virke som om det regjeringen nå planlegger å gjøre egentlig ikke er noe nytt sammenlignet med det Norske Tog allerede var i gang med å se på. I media har det fra regjeringens side vært snakket om en ombygging av eksisterende vogner med sitteplasser til vogner hvor man kan legge ned sitteplassen, og ikke en ombygging til sovevogner, slik det står i bomepengeforliket.
Når vi i tillegg vet at standarden på de eksisterende sovevognene begynner å bli kritisk, er det behov for å bestille nye sovevogner og øke kapasiteten for å tilfredstille etterspørselen
Fra handlingsprogrammet til Jernbanedirektoratet står følgende:
På sovevognene ble det høsten 2016 funnet sprekkdannelser i vognkassenes aluminiumkonstruksjon, noe som etter Norske togs vurdering gir en begrenset restlevetid rundt åtte år. På flåten av vogner type 7, til sammen 59 enheter, ble det samtidig funnet sprekkdannelser som er vurdert å gi en restlevetid i størrelsesorden fem år med kontinuerlig reparasjonsbehov.