Skriftlig spørsmål fra Kjersti Toppe (Sp) til helseministeren

Dokument nr. 15:2304 (2018-2019)
Innlevert: 19.09.2019
Sendt: 20.09.2019
Besvart: 30.09.2019 av helseminister Bent Høie

Kjersti Toppe (Sp)

Spørsmål

Kjersti Toppe (Sp): Vil helseministeren gripe inn dersom helseføretaket vedtek at Volda sjukehus ikkje skal ha traumefunksjon, eller vil helseministeren godta at innbyggjarar på Sunnmøre og i delar av Nordfjord slik får dårlegare traumeberedskap, og meiner helseminister det er forsvarleg og rett bruk av helseressursar dersom Volda sjukehus med fullgod akuttberedskap, inkludert blautdelskirurgi, ikkje skal kunne få ta i mot og gi livreddande behandling til alvorleg skadde pasientar når tilstanden for pasienten er tidskritisk?

Begrunnelse

Styret i Helse Møre og Romsdal skal på styremøte 25.september til stilling til traumeberedskap på Sunnmøre, og innstillinga til styret er at Volda sjukehus ikkje skal ha traumefunksjon.
Dersom dette blir resultatet, vil det ikkje vere akuttsjukehus med traumefunksjon mellom Førde i Sunnfjord og Ålesund, ei reisetid med bil på omlag 4 timar.
Ifølge Nasjonal Traumeplan, skal alvorlig skadde pasientar raskast mogleg til eit at landets fire traumesentra og dei mindre alvorleg skadde skal til akuttsjukehus med traumefunksjon. Dersom det er meir enn 45 minutt transport-tid til traumesenter, skal den alvorlig skadde pasient transporterast til næraste akuttsjukehus med traumefunksjon. I Norge er det ifølgje Norsk Traumeplan 32 sjukehus akuttsjukehus med traumefunksjon, og av desse har over halvparten under 100 traumealarmar per år. Det er ingen ting i Norsk Traumeplan som indikerer at det skal eller må bli færre slike traumesjukehus, tvert i mot så vert det poengtert at tilstandane er tidskritiske og at akuttsjukehus med traumefunksjon derfor er ein viktig del av traumesystemet. Eit akuttsjukehus med traumefunksjon skal ha kapasitet til å ta seg av majoriteten av dei skadde pasientane, men og kunne gi riktig initial behandling til dei hardast skadde pasientane som eventuelt må overførast til traumesenter med høgare kompetanse og ressursar. I styresaka blir det argumentert med volum i Ålesund, men tek ikkje omsyn til at Volda sjukehus i dag har den akuttberedskapen som skal til (døgnkontinuerlig beredskap i blautdelskirurgi) for å oppfylle krava i Norsk Traumeplan. Det er heller ikkje lagt vekt på at Volda sjukehus i dag representerer einaste akuttsjukehus med traumefunksjon mellom Førde i Sunnfjord, og Ålesund. Norsk Traumeplan er tydelig på at pasientar skal fraktast til næraste sjukehus med traumefunksjon, altså på tvers av føretaksgrenser. Det vil seie at befolkningsgrunnlaget for traumeberedskap ved Volda er på om lag 70 000 innbyggjarar, og det verkelege talet på traumepasientar i Volda difor kan vere på 60-80 pasientar i året (kilde traumeutvalet i Ålesund). Difor bør ein sjølvsagt ikkje kunne definere traumefunksjon i Helse Møre og Romsdal, utan sjå det i samanheng med traumeberedskapen på andre sida av føretaksgrensa, i Helse Vest.
Det synes klart ut frå innstillinga at det er økonomiske innsparingar som er den verkelege årsaka til at Volda ikkje skal vere traumesjukehus, ikkje faglege. Det er etter spørsmålsstillar syn eit politisk ansvar å sørge for mest mogleg likeverdige helsetilbod uansett kor ein bur hen i landet, og å hindre at traumeberedskapen blir bygd ned i distrikt der risikoen er høgast allereie dersom det skjer alvorlege skader og ulykker.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Den nasjonale traumeplanen ble i 2017 revidert av Nasjonal Kompetansetjeneste for Traumatologi på oppdrag fra de regionale helseforetakene. Planen stiller krav til akuttsykehus med traumefunksjon.
I det tidligere traumesystemet var Ålesund og Molde akuttsykehus med traumefunksjon og skulle oppfylle minimumskravene for å inneha funksjonen. Volda og Kristiansund skulle ha et modifisert traumeteam for mottak og stabilisering av traumepasienter. I praksis skapte denne løsningen uklarheter i hvor pasienter skulle transporteres og ulikhet i tilbud da Volda og Kristiansund ikke hadde samme krav til kompetanse og ressurser som Molde og Ålesund.
I den nye traumeplanen er ikke sykehus med modifisert traumeteam noen aktuell kategori. Enten skal et sykehus innfri minimumskravene til traumefunksjon, eller så skal de ikke planlegge for å ta imot traumepasienter.
I traumeplanen står det: Sykehus uten traumefunksjon, helsesentre m.v. kan brukes for midlertidig undersøkelse og behandling av pasienter med mistenkt alvorlig skade i påvente av transport. Behandlingstiltak kan gjøres avhengig av tilgjengelig kompetanse, men i samråd med traumeleder på det traumesenter/sykehus pasienten venter på å komme til. Diagnostikk og behandling skal ikke forsinke transport.
Helse Møre og Romsdal har funnet det nødvendig å revidere sitt traumesystem i henhold til kravene i den nasjonale traumeplanen.
En arbeidsgruppe har gjennomgått traumesystemet i Helse Møre og Romsdal og laget en rapport som har vært behandlet i ledelsen. Rapporten konkluderer med at det vil være forsvarlig at både Ålesund og Volda har traumefunksjon, siden akuttkirurgien vil bli utvidet til 24/7 i Volda. Volda sykehus har i årene 2017-18 hatt ca. 30 traumemottak årlig, hvorav ca. 3 pasienter har hatt alvorlige traumer. Molde og Ålesund har hver ca 200 traumemottak årlig. Med full traumestatus vil Volda sannsynligvis motta 50-60 pasienter årlig. Pasienter tilhørende Helse Førde er omfattet av Helse Vest sitt traumesystem.
Ledelsen i Helse Møre og Romsdal anbefalte i sin innstilling til styremøtet 25. september at sykehusene i Molde og Ålesund fortsatt skulle være akuttsykehus med traumefunksjon, mens man ikke anbefalte traumefunksjon for sykehusene i Kristiansund og Volda. Disse sykehusene må allikevel ha en plan for videre transport av traumepasienter som kommer til akuttmottaket pga. værforhold eller andre årsaker. Begrunnelse for denne anbefalingen var overordnede nasjonale krav, likeverdige tilbud i foretaket, konsekvenser for prehospitale ressurser og tjenester, flyoperative forhold, ressurser ved sykehusene og fremtidige kostnader ved å opprettholde nødvendig kompetanse i systemet.
Ledelsens anbefaling ble sendt til kommunene til orientering med mulighet for innspill og ble lagt frem for styret i Helse Møre og Romsdal 25. september. Styret besluttet å utsette saken for å få fremlagt et bredere beslutningsgrunnlag. Det skal gjøres en konsekvensvurdering av pasientsikkerhet, forsvarlighet, faglighet og økonomi ved å ha traumefunksjon på to eller tre (inkludert Volda) sykehus i Helse Møre og Romsdal. Saken ble sendt tilbake til adm.direktør for videre behandling.