Arne Nævra (SV): Departementet har gitt Statens Vegvesen i oppdrag å redusere kostnadene i prosjektet E6 Åsen – Mære gjennom Levanger kommune. Den 19.09.2019 ble en ny veitrase gjennom Skogn, som betyr sterk nedbygging av matjord, lagt fram for kommunen. Dette har resultert i undring, bekymring og vrede lokalt. Stortinget har gitt klar beskjed om at vern av matjord skal prioriteres høyt.
Hvorfor ser vi gang på gang veisaker der nedbygging av god matjord utgjør SVV sine alternativ og hva vil statsråden gjøre for at dette ikke skal skje?
Begrunnelse
Et stadig tilbakevendende spørsmål er kostnader, kravet om å få kostnadene ned i prosjektene. Samtidig øker departementets politiske ledelse kravet til standard - i stor grad til firefelts motorveier og 110 kilometer i timen på mange Europaveg-strekninger.
Disse kravene, eller bestillingene fra departementet, øker selvsagt kostnadene enormt, samtidig som utbyggingene skaper større konflikter, ikke minst i forhold til nedbygging av dyrka mark, ofte god matjord.
Når departementet krever billigere løsninger og utredninger av flere alternativer, havner planleggernes tusjstreker ofte over dyrka mark. Det er lettest sånn. Det er ofte det enkleste og rimeligste alternativ. Ikke er det tunnelbehov der og ikke er det bebyggelse der. Statsråden må vite at nedbygging av matjord er følgene av sin bestilling.
Vi har altså på nytt sett dette i Levanger - og vi har sett dette i Lier - der SVV nå også har et nytt alternativ for E134 over Norges kanskje beste matjord.
Samtidig kommer rapport etter rapport - fra FNs naturpanel, fra FAO - og en rekke andre, samt nedfelling i FNs bærekraftsmål at dyrka mark nå MÅ vernes strengere. Stortinget har i flere ganger sluttet seg til dette.
Da viser så omfattende nedbygging som vi er vitne til i flere norske samferdselsprosjekter at det er utrolig langt mellom liv og lære, mellom festtaler og praksis.
Det er mange som spør seg om statsråden og departementets ledelse bør revurdere sine krav til kurver (les: hastighet) og bredde (les: firefelts motorvei) der så verdifulle arealer, ikke minst av matjord, bygges ned. Jeg vil gjerne at statsråden også er innom disse vurderingene i sitt svar.