Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:20 (2019-2020) Innlevert: 04.10.2019 Sendt: 04.10.2019 Besvart: 11.10.2019 av arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie
Per Olaf Lundteigen (Sp): Tidligere kunne NAV innvilge inkluderingstilskudd til arbeidsgivere som ville beholde en medarbeider som trengte tilrettelegging og bistand når NAV sin hjelpemiddelsentral ikke kunne eller hadde mulighet å bistå. Dette tiltaket skal ikke lenger tilbys arbeidstakere som av helsemessige årsaker bare kan stå i arbeid dersom arbeidsgiver investerer i nødvendig tilretteleggingsutstyr.Hvorfor endrer departementet på gjeldende praksis for dette inkluderingstilskuddet?
Anniken Hauglie: Tilrettelegging er et viktig virkemiddel i arbeidsmarkedspolitikken for at flere funksjonshemmede kan komme i eller beholde arbeid. Tilretteleggingsfeltet har vært et uoversiktlig område bestående av flere og til dels overlappende ordninger. Regjeringen har derfor de senere år gjennomført reformer med sikte på forenkling og målrettet bruk av virkemidler i ordinært arbeidsliv, jf. Prop. 39 L (2014-2015). I 2016 ble det etablert et nytt inkluderingstilskudd som erstattet tre rammefinansierte tilretteleggingsordninger. (Også de tre tidligere ordningene var rettet mot arbeidssøkere). Tilskuddet kan gis til virksomheter som tilbyr en arbeidsplass til deltakere på arbeidsmarkedstiltak. Tilskuddet kan i tillegg gis til virksomheter som ansetter personer som omfattes av en særlig tilretteleggings–og oppfølgingsavtale med Arbeids– og velferdsetaten, eller som ansetter personer som følge av individuell formidlingsbistand fra Arbeids- og velferdsetaten. Ordningen dekker utgifter som kommer i tillegg til de utgifter som virksomheten normalt vil ha i forbindelse med ansettelser etter nærmere spesifiseringer. Dette omfatter bl.a. utgifter til nødvendige gjenstander og arbeidshjelpemidler personen trenger for å utføre arbeidet, og tilpasninger som ikke kan dekkes etter folketrygdloven § 10-5 Stønad til bedring av funksjonsevnen. Tilskuddet gis ikke hvis utgiftene dekkes gjennom andre tilskuddsordninger. Forskriften inneholder ikke spesifikke bestemmelser relatert til NAVs hjelpemiddelsentral, men avgrensningen opp mot folketrygdloven § 10-5 innebærer at det er et vilkår at NAV Hjelpemiddelsentral ikke kan gi et nødvendig eller hensiktsmessig hjelpemiddel for å kunne få tilskudd. Departementet har ikke iverksatt endringer i regelverk og gjeldende praksis ved bruk av dette tilskuddet knyttet til problemstillingen i representantens spørsmål. Innenfor avtalen om et inkluderende arbeidsliv (IA-avtalen) var det tidligere et forebyggings– og tilretteleggingstilskudd for sykmeldte. I forbindelse med ny IA-avtale ble partene enige om å avvikle denne ordningen og benytte midlene til andre IA-formål. Også denne ordningen var avgrenset opp mot folketrygdloven om at tilskuddet ikke kunne ytes til hjelpemidler som kan dekkes etter folketrygdloven § 10-5. Inkluderingstilskuddet er et av virkemidlene i regjeringens inkluderingsdugnad. Arbeids- og velferdsetaten har satt i gang en evaluering av ordningen.